Ny Carlsbergfondets Forskningsinitiativ 2022

Ny Carlsbergfondets Forskningsinitiativ 2022 er lanceret og kan søges af blandt andet museer. Formålet er at generere ny kunstvidenskabelig viden og samtidig bygge bro mellem universiteternes og museernes forskning.

Der kan søges støtte inden for tre forskellige puljer: (1) ph.d.- stipendier, (2) postdoc-stipendier samt (3) individuel projektstøtte. Både ph.d.-stipendier og postdoc-stipendier skal ansøges af institutioner i form af kunstmuseer/udstillingssteder, mens den individuelle projektstøtte er dedikeret til personlige ansøgere.

Relevante faglige områder er kunstvidenskabelige problemstillinger i bredeste forstand. Det kan være kunsthistorisk/-teoretisk forskning i forbindelse med for eksempel samlinger, men man kan også søge til forskning i problemstillinger i forbindelse med museets virke i samfundet i øvrigt: strategi, kuratering, markedsføring, kommunikation/formidling.

Ansøgninger kan indsendes fra 15. august 2022.

Ansøgningsfrist 1. oktober 2022

Læs mere her