Ny regering med fokus på kultur – og museer

Det vil være et drømmescenarie – efter en regeringsperiode, hvor kulturen alene har været politikområde for økonomisk tænkning og nedskæringer.

Flere fra kulturens verden har i den nu forgangne lange valgkamp søgt at tale kulturens sag op, dog ofte i ulige kamp med politikområder som klima, indvandring, nedslidning og pensionsforhold samt andre af de såkaldte kernevelfærdsområder.

I skrivende stund arbejdes der på at skabe et S-ledet regeringsgrundlag, og der anvendes tid på eksperters bud på kandidater til posten som kulturminister.

I første omgang skal der fra ODM lyde et ønske om, at Danmark får en kulturminister, der, ulig den forrige, reelt er tæt på regeringsmagten, og som kan sikre, at både politiske og finansielle prioriteringer føres ud i livet. Det vil være gavnligt efter en periode med politisk forvirring og nedskæringer.

14/06/2019