Ny statistik: 17 millioner gæster på landets museer i 2019

Midt i genåbningen af museerne og alle de besværligheder og store udfordringer, hele coronakrisen har medført, kan det være godt at huske på, at de danske museer er meget værdsatte af publikum.

I går, den 3. juni, kom den årlige museumsstatistik fra Danmarks Statistik, og den fortjener lidt opmærksomhed, selvom der er meget andet, der fylder lige nu. I 2019 havde museerne over 17,2 millioner gæster – heraf 15,6 millioner i selve museumsudstillingerne, hvor resten af besøgene har været til museernes café, butik, foyer og lignende. Antallet af gæster i museumsudstillingerne er steget med 3 % i forhold til 2018.

Statistikken viser også, at museerne afholdt over 5000 arrangementer uden for adressen, fx byvandringer og workshops, med i alt 775.000 deltagere.

Og så er der selvfølgelig top 10 over museernes besøgstal, hvor Louisiana, ARoS og Christiansborg Slot indtager de tre første pladser.

De fleste går på museum sammen – og hver tredje var på museum i første kvartal 2020

Danmarks Statistik har også netop, den 2. juni, offentliggjort Kulturvaneundersøgelsen for 1. kvartal 2020 – det sidste kvartal, inden coronapandemien forårsagede nedlukning af hele landet. Den viser blandt andet, at 31 % af danskerne havde besøgt et museum i løbet af årets første tre måneder. Den viser også, at museumsbesøg – og kultur i det hele taget – som oftest er noget, man gør sammen med andre. Kultur er både oplevelser og fællesskab.

Museumsstatistikken fra Danmarks Statistik omfatter alle statsanerkendte museer (godkendt af Kulturarvsstyrelsen jf. museumsloven) og statsejede museer. Derudover indeholder opgørelsen en række museer, der er ejet af en museumsforening eller i privateje.

Kulturvaneundersøgelsen gennemføres løbende fra 1. juli og til næste 1. juli. Der spørges ca. 6.000 personer hvert kvartal via interviews blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen i alderen 16 år og over.

Læs mere og dyk selv ned i tallene her:

04/06/2020