Nyt copyright-direktiv

Den 26. marts blev EU's nye copyright-direktiv vedtaget i Europa-Parlamentet. Danmark, og de andre medlemslande, skal herefter implementere direktivet i national lov inden for de næste to år. I en artikel fremhæver NEMO, Network of European Museum Organisations, de væsentligste ændringer, som er relevante for museer og kulturinstitutioner.

Museumsinspektør og seniorrådgiver Merete Sanderhoff, Statens Museum for Kunst, skriver i en kronik på Altinget.dk, at: ”Set fra kulturarvssektoren – Europas museer, arkiver og biblioteker – byder direktivet på markante fremskridt. […] Men helt overordnet afstedkommer det nye copyrightdirektiv for mig at se flere spørgsmål end svar.”

How Europe’s Museums and Cultural Heritage Institutions are boosted by the new Copyright Directive (www.ne-mo.org)

Museumsinspektør: Kulturarven påvirkes af nye regler for ophavsret (Altinget.dk)

29/04/2019