Nyt forløb der udvikler museumsledere

Faglighed, kundefokus og forretningsudvikling er det centrale i den nye lederuddannelse ”Ledelse på museum i praksis”, som ODM’s efteruddannelse lancerer i slutningen af august. Uddannelsesleder Jacob Buhl Jensen glæder sig til at tage imod det første hold, som man nu kan tilmelde sig.

Forløbet tager særligt udgangspunkt i museernes behov, forklarer han. ”Ledere på museer skal i stigende grad manøvrere i et spændingsfelt mellem at kunne til tiltrække og fastholde publikum/kunder, samtidig med et krav om en bæredygtig økonomi, uden at der slækkes på meget høje faglige ambitioner”.

Praksisnær tilgang

Lederudviklingsforløbet er praksisnært og kompetencegivende. Deltagerne får feedback på egen lederprofil (JTI), egne styrker og udviklingsområder. Uddannelsen omfatter fire moduler som handler om: Lederens egen læring og praksis, Ledelseskommunikation og motivation, Udvikling af din egen lederstil og Ledelse i forretningsperspektiv.

ODM har valgt at samarbejde med KEA og Niels Brock. Forløbet er udviklet ud fra fagmodulet Ledelse i praksis – et akademifag på 10 ECTS point hentet fra akademiuddannelsen i ledelse.

”Niveauet er valgt ud fra et ønske om en praksisnær tilgang til deltagernes ledelsesmæssige udfordringer. Vi har valgt at målrette et lederudviklingsforløb, som går tæt på lederens praksis og virkeligheden på et museum. Det er lykkedes os at gøre det til en særdeles konkurrencedygtig pris,” siger Jacob Buhl Jensen.

Se mere om lederudviklingsforløbet og tilmelding

29/04/2016