Nyt nordisk videnscenter for kulturanalyser

Statistik og kulturvaner. Udredninger og dybe kulturpolitiske analyser. Med støtte fra Nordisk Ministerråd har svenske Myndigheten för Kulturanalys åbnet det uafhængige videnscenter 'Kulturanalys Norden', som har til formål at bidrage til at styrke kulturpolitikken og kulturlivet i Norden.

”Lad os, medens vi stadig venter på et dansk 'Kulturens Analyseinstitut', der bør have samme, men mere lokalt dansk indhold, hilse det nordiske center velkommen. Centret står overfor en uhyre vigtig opgave med at foretage tværgående analyser af kulturens tal; Hvad koster kultur? Hvilke økonomiske og samfundsmæssige værdier skaber kultur? Lad os på nordisk plan benchmarke med de svenske kulturudgifter, der siden 2008 er steget med godt 10 procent. Eller lad os sammenligne de danske kulturbudgetter med de norske og islandske. Norge og Island er de to lande, der anvender flest midler pr. indbygger til kultur”, siger ODM's formand Nils M. Jensen.

Besøg Kulturanalys Nordens hjemmeside.

21/12/2016