ODM kvitterer for aftalen om hjælp til nødlidende kulturinstitutioner

Så kom endelig en aftale, der særligt skal hjælpe de mest nødlidende kulturinstitutioner. Organisationen Danske Museer (ODM) kvitterer ikke mindst for kulturordførernes vedholdende indsats – og vil nu nærlæse den komplicerede aftaletekst.

Direktør for ODM, Nils M. Jensen:

”Vi har nu i over en måned forsøgt at råbe regeringen op i forhold til, at museer – og andre kulturinstitutioner – simpelthen ikke passer ind i de generelle hjælpepakker og derfor fortsat er i store problemer på grund af massive indtægtstab. Jeg vil gerne kvittere for kulturordførerne i den såkaldte ”kulturmafias” store arbejde for at sparke lukkede døre ind – og få en aftale i hus, som ser ud til at give en håndsrækning til de institutioner, som mest voldsomt falder gennem sikkerhedsnettet i de eksisterende hjælpepakker. Det er en ganske kompliceret aftaletekst, så før vi får armene i vejret, skal vi nu have tid til at granske teksten i detaljer. Vi havde dog gerne set, at aftalen strakte sig længere end til 31. august, da vi imødeser betydelige indtægtstab også efter denne dato.”

19/04/2020