ODM på Folkemødet 2023: Hvad skal vi egentlig med museer?

For første gang i mere end et årti skal museernes lov fornyes. Det sker i en tid med høje forventninger til, at museer og anden kultur skal være med til at løse de aktuelle kriser indenfor velfærd, sundhed, natur og klima. Derfor stiller vi i år på Folkemødet på Bornholm spørgsmålet: Hvad skal vi egentlig med museer?

I en debat mellem kulturpolitikere og fagfolk sætter vi fokus på, hvad vi egentlig skal med museer i dagens og fremtidens Danmark. Museerne arbejder for evigheden ved at bevare og forske i kulturarv – og for vores samtid som formidler og vigtig aktør i en lang række samfundsopgaver. Men kan og skal museer det hele? Kan museer redde verden? Og hvilke krav stiller det til en ny lov? Efter debatten fortsættes snakken mellem debattører og museumsinteresserede under mere uformelle rammer i Kulturens Salon. Alle er velkomne.

Deltagere: Direktør Ulla Tofte, Nationalhistorisk Museum, direktør Jacob Bjerring-Hansen, Bornholms Museum, forkvinde Juliana Hodkinson, Komponistforeningen. Kulturordførere Mogens Jensen (S), Jan E. Jørgensen (V), Charlotte Broman Mølbæk (SF), Mikkel Bjørn, DF. Moderator: Rasmus Faber Lundberg, Kulturmonitor.

ODM’s event på folkemoedet.dk

Kulturens Plads

ODM er på Folkemødet som en del af Kulturens Plads, der er et resultat af samarbejde i Dansk Kulturliv.

Med et bredt udvalg af debatter og aktiviteter på Kulturens Plads vil Dansk Kulturliv sammen med kulturens mange aktører vise, hvilken rolle og indflydelse et rigt kulturliv har for individet og samfundet.

Kulturens Plads skydes i gang med en åbningsdebat i samarbejde med Kulturens Analyseinstitut torsdag den 15. juni kl. 12. Til og med lørdag aften den 17. juni vil scenen på pladsen være omdrejningspunktet for oplæg og debatter med afsæt i kulturens verden og vilkår – men også for fællesspisninger, kreativitet og en masse kultur som ramme for fællesskab.

Kulturdebatter, DJ Battle, quiz og fællesspisning

I løbet af dagene vil bl.a. Roskilde Festival, Danske Studerendes Fællesråd, Green Producers Club og Applaus sammen med Dansk Kulturlivs medlemsorganisationer – orkestre, festivaler, kulturhuse, museer, teatre og biblioteker – åbne kulturlivet for Folkemødets deltagere. Debatterne spænder bredt og sætter branchens problemstillinger under lup: Lige fra spørgsmål om repræsentation og trivsel til bæredygtighed, demokrati og meget andet.

‍Sidst men ikke mindst har Dansk Kulturliv allieret sig med Folkehuset Absalon, som vil invitere til fællesspisning, engagere pladsens gæster i kreativitet og leg samt underholde med musikbanko, DJ-battle og quiz i aftentimerne.

Se hele programmet på kulturensplads.dk og find Kulturens Plads i K24 på adressen Lindeplads 2B, 3770 Allinge.

05/06/2023