ODM på Kulturmødet 2022

ODM er traditionen tro på Kulturmødet Mors sammen med Kulturarv Nord og Midtjyske Museers Udviklingsråd med både skarpe debatter og inddragende dialog om aktuelle museumsemner. Dansk Kulturliv, som ODM er en del af, har desuden flere debatter og en KulturFest på programmet.

Dialog, historier og fest

Som gæst kan du give dit besyv med ved at besøge Museernes Erkendelsestunnel, hvor du kan få en snak om museer og samtidig svare på nogle korte spørgsmål om identitetspolitik, dataetik og bygningsbevaring. Svarene vil indgå som vigtigt input til de senere debatter. Tunnelen ligger på Kulturvejen tæt ved Kulturpladsen og er åben i dagtimerne (lørdag dog kun formiddag).

Har du lyst til en god museumsfortælling, så kig ind i Historiehaven. Her har Limfjordsmuseernes Samvirke skabt en helt ny scene på Kulturmødet, hvor museumsfolk fortæller deres bedste historier.

Om aftenen omdannes scenen til en stemningsfuld og hyggelig lounge med DJ og bar. Et oplagt sted at møde andre museumsfolk og hænge ud.

Fredag aften kan du også finde festhumøret frem og svinge forbi netværksteltet til KulturFest, arrangeret af Dansk Kulturliv. Festen begynder kl. 20.00 i teltet tæt ved Kulturpladsen.

Museumsdebatter

• Dataetik: Hvad må et museum vide om sin gæst? Torsdag den 25. august kl. 18.30 på Brøndum.
    Moderator: Lene Struck Madsen, projektleder Applaus. Panel: Christina Østerby, bestyrelsesleder Scenit / Rasmus Friis Sørensen, innovationschef Dansk Kyst- og Naturturisme / Ulla Schaltz, museumsdirektør Museum Lolland-Falster.
  • Når en en bygning både er kulturarv og ejendom Fredag den 26. august kl. 18.00 på Brøndum.
    Moderator: Ane Cortzen. Panel: Iben Bækkelund Jagd, formand Landsforeningen for By- og Landskabskultur / Mogens A. Morgen, arkitekt og professor Arkitektskolen, Aarhus / Nikolaj Bøgh, rådmand Frederiksberg Kommune (K) & forfatter / Thomas Bloch Ravn, museumsdirektør Den Gamle By
  • Identitetspolitikkens rolle på museer Lørdag den 27. august kl. 13.30 på Værkstedet.
    Moderator: Adam Holm. Panel: Anna Arendse Thorsen, forfatter, kulturformidler & debattør / Anne Højer Petersen, museumsdirektør Fåborg Museum / David Holt Olsen, satiriker og museumsinspektør Industrimuseet i Horsens / Henriette Laursen, direktør KVINFO / Mikkel Bogh, museumsdirektør Statens Museum for Kunst.

Bag debatterne står ODM, Kulturarv Nord og Midtjyske Museers Udviklingsråd

Sammen med Kulturmødet Mors og Statens Kunstfond står Dansk Kulturliv desuden bag Åbningsdebat: Culture matters torsdag kl. 12.00 på Folkescenen. Debatten modereres af Ane Cortzen og har en perlerække af kulturaktører og forskere i panelet.

Dansk Kulturliv står også sammen med DGI og DIF for debatten Når kultur og idræt arbejder sammen torsdag kl. 17.00 på Musikværket.

15/08/2022