ODM’s 10 år blev fejret

Hurra, hurra, hurraaaa. ODM fik en stående hyldest med hurra-råb og champagne, da ODM blev fejret for sit 10-års jubilæum på generalforsamlingen 23. april på Vartov i København.

Jubilæet blev markeret ved to festtaler. Folketingsmedlem Brian Mikkelsen, Det Konservative Folkeparti, var kulturminister da ODM blev etableret for 10 år siden, og var inviteret til at holde en festtale. I sin tale nævnte han, at han selv som ung gerne ville have været arkæolog, han fremhævede museerne som et anker i samfundet, og opfordrede museerne til at spille en endnu større rolle.

Dagens anden festtale blev holdt af ODM's første formand Lene Floris, der også var med til at etablere ODM. Lene Floris fortalte bl.a. hvordan ODM har udviklet sig, og om sin nyeste opgave i museumsverdenen. Lene Floris tiltrådte 1. februar som museumsdirektør for en ny stor organisation, der består af en fusion mellem Københavns Museum, Thorvaldsens Museum, Nikolaj Kunsthal og Københavns Stadsarkiv.

Ved samme lejlighed takkede Christine Buhl Andersen af som formand for ODM gennem de seneste fire år. Christine Buhl Andersen er direktør for KØS Museum for Kunst i det Offentlige Rum og bestyrelsesmedlem i Ny Carlsbergfondet.

24/04/2015