ODM’s formand får hæderslegat

Det var en noget overrasket museumsdirektør, der modtog beskeden om, at han var blevet tildelt et stort hæderslegat på 50.000 kr. Flemming Just, som også er direktør for Sydvestjyske Museer, får det store beløb for sin indsats i museumsverdenen.

”Jeg ved ikke, hvem der har indstillet mig, men jeg er selvfølgelig meget glad for skulderklappet”, siger direktør Flemming Just.

Flemming Just hædres især for sit store arbejde med at udvikle Sydvestjyske Museer. I 2019 er Jacob A. Riis Museum således åbnet, og i 2020 åbner heksemuseet HEX!

Sydvestjyske Museer har i de senere år gennemgået en markant udvikling med mange nye initiativer, en række fusioner og en stærk forsknings- og formidlingsindsats.

Det er Elli og Peter Ove Christensens Fond, der uddeler hæderen.

Flemming Just
Flemming har siden 2017 været formand for Organisationen Danske Museer. Siden 2011 har han stået i spidsen for Sydvestjyske Museer, der har hovedkontor i Ribe. Før det var han professor i samtidshistorie ved Syddansk Universitet.

Elli og Peter Ove Christensens Fond
Elli og Peter Ove Christensens Fond blev oprettet i 1984 og uddeler legater til vanskeligt stillede, studielegater samt ind i mellem særlige hæderslegater.
Fondsbestyrelsen består af arkitekt og musiker Morten Langebæk, kampagneleder Loa Bendix og teaterchef Steen Stig Lommer.

05/12/2019