ODM’s formand og direktør til Erhvervsministeriets turismekonference

ODM er af den overbevisning, at museer er en del af årsagen til, at så mange danskere vælger at holde ferie i hjemlandet, og at så mange udenlandske gæster finder Danmark interessant i disse år. Museer er medvirkende ”reason to go”. Det kan blandt andet konstateres i den markante fremgang i museernes besøgstal de seneste ti år – og vi ved, at 26 pct. af museernes gæster angiver at være turister. Derfor bør der være større bevågenhed om at investere i turisme-infrastruktur på de danske museer fra statens side.

Dette budskab blev bragt med til Erhvervsministeriets turismeworkshop den 13/6-2017. Helt lavpraktisk kan man i øvrigt starte med forsøg med udvidet åbningstider på udvalgte turistdestinationer samt midler til relevant sprogversionering, lige fra turisten hører om et givent besøgsmål, og til besøget er afviklet. (Læs: hvad nytter det, at en kinesisk gæst ved, at der er et oplagt besøgsmål, hvis ikke man ved ankomst har mulighed for at orientere sig på et forståeligt sprog).

14/06/2017