Pas på skimmelsvamp ved sænkede temperaturer

Der skal spares på energien, og derfor planlægger mange museer at nedsætte temperaturen i deres bygninger i den kommende vinter. Det er fornuftigt. Det er dog vigtigt, at det gøres med stor opmærksomhed på den risiko for fugtskader, der kan medfølge. Det gælder ikke mindst på de museer, som ikke har fuld klimatisering af udstillinger og magasiner. Ellers risikerer vi at invitere endnu større problemer inden for i form af skimmelsvamp og andre fugtskader.

Mindre varme kan give mere fugt

Temperatur og relativ luftfugtighed er indbyrdes forbundne. Hvis man normalt har en temperatur på 22 grader i en bygning, hvor der er 55% relativ luftfugtighed, og så nedsætter temperaturen til 19 grader, vil den relative luftfugtighed stige til 70%. Det giver risiko for angreb af skimmel og skadedyr – og både kemiske og fysiske ændringer af mange typer materialer.

Luftfugtigheden i en bygning hænger tæt sammen med den udendørs luftfugtighed, og lige nu stiger den relative luftfugtighed til 100% om natten. Vi ser det som dug i spindelvæv og græs og på vinduer og biler. Det betyder, at der nu er meget stor risiko for skader pga. høj luftfugtighed, hvis man ændrer på den måde, man normalt opvarmer på. Hvis det i stedet var frostvejr, ville det være tør luft, der kom ind udefra.

For at undgå, at en sænkning af temperaturen resulterer i omfattende skader, er det derfor vigtigt at tale med fagfolk. Inddrag konservator, når der planlægges ændringer i museets klimastrategi, og læs mere i Slots- og Kulturstyrelsens anbefalinger på området (se infoboks).

28/09/2022