Politisk pres for tidligere genåbning af museer: Tag nu kulturen alvorligt!

Museer er blandt de kulturinstitutioner, som mod forventning og trods lav risikovurdering ikke må åbne på mandag, men må vente til genåbningens fase 3 – den 8. juni. Eller må de?

Dagen efter præsentationen af genåbningsplanens fase 2, 3 og 4, kom der nemlig en melding fra seruminstituttet: Det anbefalede afstandskrav blev ændret fra 2 til 1 meter. En game changer, mener stort set alle andre partier end S-regeringen, og de presser nu på for også at åbne kulturinstitutioner fra på mandag. Det skrev Ritzau onsdag i en nyhed, hvor flere partiledere fra blå blok og de Radikale er citeret.

"Siden vi lavede aftalen, har vi hørt, at afstandskravet kan halveres, og de frygter ikke længere en anden bølge. Så er det naturligt at rykke kulturinstitutionerne frem, fordi de er hjulpet af et lavere afstandskrav", siger eksempelvis de Radikales leder, Morten Østergaard. Også Radikales kulturordfører, Zenia Stampe, er ude med riven: "Hvordan kan statsministeren fastholde nedlukningen af det danske kulturliv, efter at Sundhedsstyrelsen har ændret sit afstandskrav til én meter? Det giver jo ingen mening. Man må stå i buffeten i Fields, men ikke gå rundt på Frilandsmuseet? Man må kigge på skærme i El-giganten, men ikke på billeder på et kunstmuseum?" skriver hun på facebook.

Til Altinget siger Venstres Britt Bager: "Hvis jeg var Joy Mogensen – minister for museer – så ville jeg da gå op til statsministeren, banke i bordet og kræve museerne åbnet nu. Hele denne her genåbning har vist, at kulturen ikke har nogen stemme i regeringen."

Ja, en uge eller to vil gøre en forskel for mange museer

Det kan for nogen synes ubetydeligt, om museerne åbner 18. maj eller 8. juni. Men mange museer er så hårdt pressede efter måneder uden indtægter, at selv en ekstra uge eller to vil gøre en mærkbar forskel:

”Selvom det kun drejer sig om måske en ekstra uge eller to, så vil det gøre en stor økonomisk forskel for nogle museer, der lige nu mister penge for hver dag, der går,” siger ODM's formand, Flemming Just, til Altinget, men påpeger også, at det for andre museer stadig er usikkert, om det overhovedet kan betale sig at åbne. "Hvis man er et stort museum, skal der måske 500 gæster gennem døren, før det kan svare sig – særligt når der også kræves ekstra arbejdskraft for at holde sig inden for myndighedernes restriktioner," siger han.

Kære Mette F. Tag nu kulturen alvorligt!

I ODM har vi arbejdet med og også oplevet kulturordførernes frustrationer i det politiske maskinrum på nærmeste hold. Også vi har oplevet, at det er regeringens mangel på prioritering af kulturen, der er udfordringen.

I den sammenhæng siger Kresten Schultz Jørgensen, bl.a. tidligere kommunikationschef for Det Kongelige Teater og chefredaktør for Dagbladet Aktuelt, den 12. maj til Berlingske: "Tidligere ville en socialdemokrat med respekt for sig selv omgive sig med forfattere og kunstnere og også sætte en ære i selv at mene noget på det kulturelle niveau. Men fra økonomismens overtagelse i 1960erne til i dag interesserer kulturen ikke længere de socialdemokratiske ledere og ministre, og de socialdemokratiske regeringer har typisk overladt kulturministerposten til Radikale Venstre". Han peger dog i samme artikel også på, at den nuværende statsminister måske alligevel er mere kulturinteresseret end hendes socialdemokratiske forgængere.

Så måske er der lidt håb i mørket. Tirsdag den 12. maj sagde statsministeren både på dagens pressemøde og gentaget i Folketingets spørgetime:

"Vi er slet ikke færdige med at diskutere kulturlivet, og vi kommer til at handle på de udfordringer, I står over for."

Så kære Mette Frederiksen. Tag nu kulturen alvorligt! En første oplagt mulighed kunne være at lade de hårdt prøvede museer åbne dørene den 18. maj – den Internationale Museumsdag.

Links til artikler nævnt i nyheden

Tidligere nyheder om emnet:
Andre nyheder og udmeldinger fra ODM om museer og corona

14/05/2020