Rapport om museumsreform netop udkommet: Godt oplæg til debat

Den længe ventede rapport med anbefalinger til museumsreformen er netop udkommet.

ODM’s forperson, Claus K. Jensen, har siddet med i arbejdsgruppen, men understreger, at han – grundet fortrolighed – ikke har haft mulighed for at involvere medlemmer eller bestyrelse i rapportens indhold – de ser den altså først i dag.

Som medlem af arbejdsgruppen udtaler Claus K. Jensen:

” Vi var positive, da kulturministeren meldte ud, at der skulle ryddes op i tilsandede strukturer, for der er nogle strukturer, som trænger til opdatering – og i øvrigt var der et behov for at få kortlagt og synliggjort kompleksiteten på museumsområdet. Det synes jeg faktisk, rapporten dækker udmærket. Kortlægningen giver alt i alt et godt overblik over museerne og også den mangfoldighed af opgaver, vi løfter – den vil være god læsning for alle, der vil vide noget om danske museers vilkår, fordeling, økonomi og opgaver.”

Målet er et sammenhængende museumslandskab – ikke et landskab med store huller

Når det gælder tilskudsmodellerne, fremhæver Claus K. Jensen, at det netop er modeller og principper der fremlægges i rapporten. Og at uanset, hvad det ender med, vil en markant omfordeling ikke kunne gennemføres uden tilførsel af midler:

”Modellerne er, som der også står i rapporten, uperfekte – og modelberegningerne er ikke udtryk for en færdig løsning. Det er også klart, at når man vælger nogle kriterier til, vælger man andre fra. Om det er de helt rigtige, der er med i rapporten, bliver nu genstand for politisk og faglig debat, og sådan skal det være.

Samtidig er det klart, uanset hvilken løsning man ender med politisk, at det for nogle museer vil betyde voldsomme forandringer. Her er det altafgørende, at man ikke begynder med at trække tæppet væk under nogen museer. Man er nødt til at give museerne tid til at agere efter nye principper og samtidig tænke i kompensation af dem, som står til at miste mest. Målet er et sammenhængende, mangfoldigt og bæredygtigt museumslandskab – ikke et landskab med store huller.”

Kontakt:

Claus K. Jensen, ckj@vardemuseerne.dk / 2938 6664