Respons på forslag om højere entrépriser

Museumsdirektører fra små og store kulturhistoriske museer og kunstmuseer optrådte i forskellige medier efter en artikel i Politiken 15. august, hvor kulturminister Bertel Haarder foreslog museer og andre kulturinstitutioner at sætte entréprisen op.

Heldigvis gjorde flere medier plads til nuancerede forklaringer fra museerne på, hvad højere priser kan betyde. De pegede bl.a. på at geografi og produkt kan spille ind på konsekvenserne af en prisstigning.

Professor Hans Dam Christensen, Københavns Universitet, også formand for Dansk Center for Museumsforskning konkluderede overfor Ritzau, at folk med lavere indkomster og uddannelser falder fra, når prisen stiger, og at de i forvejen er de sværeste at få ind på museer. se her museers respons  P1Eftermiddag

18/08/2016