Samarbejde på tværs om historieformidling

En række museer landet over indgår i et stort projekt båret af Nationalmuseet, DR og Slots- og Kulturstyrelsen om at formidle danmarkshistorie på nye måder. Nordea-fonden støtter projektet med 14,8 millioner kroner. Målet "Historier om Danmark" er at styrke, nuancere og øge den historiske interesse og forståelse for de historiske valg, fravalg og begivenheder, der har skabt Danmark, som vi kender det i dag.

Formidlingen finder sted i hele landet, så borgere i alle egne af Danmark kan bidrage til og se, hvordan lokale og mindre kendte dele af Danmarks historie beriger og indgår i den fælles nationale historie.

Museer og minister glæder sig

Museumsdirektør Ulla Schaltz fra Museum Lolland-Falster, som også er formand for Det Strategiske Panel siger i en pressemeddelelse fra Slots- og Kulturstyrelsen: ”Rundt om på landets museer er vores opgave at bevare, formidle og forske i historier om Danmark. Det er utrolig spændende, at vi nu sammen med DR, Nationalmuseet, Slots- og Kulturstyrelsen og Nordea-fonden kan sætte fokus på vores historie i en tid, hvor vi på museerne kan mærke borgernes store interesse for historien – både den, der ligger tæt på os i tid og den, der går langt tilbage såvel som den nationale og den helt lokale historie. DR’s TV-serie ”Historien om Danmark” kommer til at skabe debat og interesse for historie, og det glæder jeg mig som museumsdirektør til at blive en del af".

I samme pressemeddelelse siger kulturminister Bertel Haarder: "Jeg er glad for, at tre afgørende aktører på kulturområdet sammen med landets museer vil styrke den historiske viden og bevidsthed hos alle danskere. En fælles forståelse af vores historiske baggrund skaber fælles identitet og giver samfundsmæssig sammenhængskraft. Jeg ser frem til at opleve og blive en del af de mange initiativer, som partnerne vil præsentere i 2017”.

Se pressemeddelelse fra Slots- og Kulturstyrelsen