Schaltz i spidsen for Det Strategiske Panel

Kulturstyrelsen har meddelt, at kulturministeren har udpeget museumsdirektør Ulla Schaltz, Museum Lolland-Falster til ny formand for Kulturstyrelsens Strategiske Panel. Et panel som ministeren betegner som ”museernes tænketank”. I ODM konstaterer vi, at det er en stor opgave at aktivere Panelet, der nu har eksisteret i to år, og som var en vigtig brik i museumsreformen fra 2012, men som hidtil ikke har været markant i spil som Kulturstyrelsens rådgiver på museumsområdet.

Ulla Schaltz sidder allerede i Det Strategiske Panel, valgt ind af kollegaer, men også i ODM’s bestyrelse. Det betyder kort vej fra ideer og indspil fra museerne, og vi glæder os til at se Panelet medvirke til udviklingen af de danske museer. Ulla Schaltz udtaler: ”Jeg glæder mig til at komme i gang med at gøre Det Strategiske Panel nyttigt for museerne, men det kræver aktivt medspil fra både Kulturstyrelse og fra museerne. Derfor er jeg glad for, at jeg også via min post i ODM’s bestyrelse har en platform, hvor der er mulighed for at få input til det videre arbejde”. Det Strategiske Panel skal i øvrigt, iflg. aftalen ved Museumslovens ændring, evalueres ved årets udgang.

26/02/2015