Sommerpakke update: Sådan kan museer søge om tilskud til halv pris på entré

Som tidligere nævnt har regeringen og en række af Folketingets partier som led i den vedtagne "sommerpakke" besluttet at give bl.a. museerne mulighed for at give gæsterne  entré til halv pris. Kulturministeren oplyser nu i et brev til en række organisationer, herunder ODM, lidt mere omkring, hvordan det rent praktisk skal finde sted. Vær opmærksom på, at der kommer yderligere information herom snarest på slks.dk.

Opdatering pr. 25. juni: Puljen kan nu søges. Læs mere her

Foreløbig ved vi, at ordningen kommer til bygge på oplysninger om entréindtægter fra 2019 samt forventede entréindtægter i 2020. Ordningen vil gælde fra 27. juni – 9. august, dvs. i skolernes sommerferie.

I brevet hedder det således, hvad angår rabatordningen:

"Rabat på billetter: Det bliver nu muligt for danskerne at få 50 pct. rabat på entrébilletter til udvalgte kultur- og foreningsoplevelser i skolernes sommerferie. Initiativet er et tilbud og omfatter entrebilletter til museer, teatre, spillesteder og orkestre med siddende publikummer, revyer, cirkusser, Folkeuniversitetet, foreningsaktiviteter, Videnspædagogiske aktivitetscentre og zoologiske anlæg. Der gives desuden 25 pct. rabat på sommercamps. Regeringen og partierne bag aftalen afsætter et rammebeløb på 186,5 mio. kr. til rabatordningerne.

Hvis I ønsker at tilbyde rabat, skal I til Slots- og Kulturstyrelsen indsende jeres regnskabsoplysninger for entreindtægter og deltagerbetaling for skolernes sommerferie 2019 og et estimat af de samme indtægter for skolernes sommerferie 2020. Har I ikke haft indtægter i 2019, skal I indsende et budget for forventede entreindtægter og deltagerbetaling i skolernes sommerferie 2020."

Mere information kommer snarest

Kulturministeriet oplyser endvidere, at der hurtigst muligt kommer mere information om de fem initiativer på slks.dk, og at ministeriet vil afholde orienteringsmøde om sommerpakken i den kommende uge. Her vil ODM deltage, og vi melder ud, så snart vi ved mere.

Tidligere nyheder om emnet:
Andre nyheder og udmeldinger fra ODM om museer og corona

22/06/2020