Sommerpakken forhandles næste uge – husk museerne

Det er i dag ved et pressemøde meldt ud, at regeringen ønsker at afsætte 315 mio. kr. til kulturen som led i en sommerpakke på i alt 1,6 mia. kr. til dansk erhvervs- og kulturliv. Hvordan pengene skal fordeles bliver dog først besluttet ved forhandlinger i den kommende uge. Det blev nævnt, at pakken nok kom til at minde om den sidste år, så vi har en forhåbning om, at der også i år bliver set til museernes side.

Nils M. Jensen, direktør i ODM, siger:

"For mange museer betød sommerpakken 2020, at bundlinjen blev noget mindre rødglødende end frygtet, og en del oplevede endda besøgsrekorder og flotte tal. For andre, især omkring de store byer, betød især manglen på udenlandske turister, at året gav store tab. Lige nu ser museerne ind i en meget svær sæson. Vi hører, at opstarten efter genåbningen mange steder går trægt, og samtidig kan vi se i en ny undersøgelse fra Epinion, at kravet om coronapas er en temmelig markant hindring for museumsbesøg. Sommerpakken var sidste år en stor hjælp for mange museer, og ekstra midler til museumssektoren vil også falde på et tørt sted i år."

Sidste års sommerpakke, som i skolernes sommerferie bød på halv entré til museumsgæster, kombineret med afstands- og arealkrav gav nogle steder kapacitetsproblemer. Mange museer oplevede også, at gæsterne forsvandt brat, da sommerferien sluttede. Hvor meget, der skyldes sommerpakken, og hvor meget der skyldes mange hjemlige turister på staycation i det danske sommerland netop i sommerferien, er ikke til at sige. Men det taler under alle omstændigheder for, at sommerpakken med fordel kan bredes ud over længere tid, sådan at fx efterårssæsonen kommer med. Sidste år blev sommerpakken meldt ud lige op til sommerferien – vi håber, at museer og andre, som får gavn af pakken, vil få lidt længere frist i år.

Tidligere nyheder om emnet:
Andre nyheder og udmeldinger fra ODM om museer og corona

06/05/2021