Statstilskudsdebat: “Lad os starte med den udredning, vi har ventet på i ti år”

Altinget har spurgt ODM’s forperson om det vigtigste museumspolitiske emne her på kanten til det nye folketingsår. Claus Kjeld Jensen peger på, at det er på tide, at opgaven med at få set på museernes statstilskud tages seriøst – og at det er helt afgørende, at første skridt er en grundig udredning af museernes roller og opgaver.

Ikke brug for ny skæv fordeling

Claus Kjeld Jensen siger til Altinget.dk:

”Vi har i mere end ti år diskuteret en omfordeling af statstilskuddet til museerne. For det foregår ved gud i dag på en skæv, uigennemskuelig og mærkelig måde. Men det er det forkerte sted at starte,” siger han og tilføjer:

”Det bliver meget farligt, hvis man giver sig til at omfordele pengene uden først at have en grundig udredning fra eksperter og aktører på plads. Man risikerer at ende i en situation, der er mindst lige så hovedløs som den, man har i dag.”

Et væld af emner og opgaver

”Det er fantastisk, at vi har et kludetæppe af vidt forskellige museer, som er spredt udover hele Danmark. De dækker alverdens tænkelige, og sågar hidtil utænkelige, emner og opgaver inden for kultur, kunst og naturhistorie. Men det tror jeg faktisk ikke, de fleste politikere er helt bevidste om,” siger han og tilføjer:

“Ingen kan i dag rigtig forklare, hvorfor statstilskuddene til museerne deles ud, som de gør. Det synes jeg er et stort problem. Men politikerne italesætter altid fordelingsproblematikken med det samme. Og det vil jeg gerne advare imod. Lad os starte med den udredning, som vi har ventet på i ti år.”

Nødvendig, men ikke nem opgave

Du nævner selv, at museerne er vidt forskellige. Ser du så ingen faldgruber i forbindelse med at lave en generel udredning, som skal være definerende for fordelingen af penge?

”Det er ikke nemt. Men jeg tror alligevel, det er vigtigt, at man har fokus på, hvad det er for nogle opgaver, museerne løser for staten, og så honorerer dem derefter. Når staten investerer mange millioner i museerne, så burde regeringen og Folketinget også interessere sig for, hvad de får for pengene.”

”Vi har og skal have et sammenhængende museumslandskab i Danmark. Det gør, at vi samler alle vores historier ind, forsker i og passer på vores kunst, kulturhistorie og naturhistorie og formidler den til landets borgereog turister. Men med et større fokus på museernes rolle kan det blive endnu bedre, det er jeg helt overbevist om.”

Men er nytteværdien netop ikke svær at opgøre, og vil det dermed ikke være risikabelt, hvis politikerne læner sig op ad en konkluderende ekspertrapport i diskussionen om fordeling af penge?

”Nej, det synes jeg faktisk ikke, at det er. Det er sandt, at nytteværdien til en vis grad kan forekomme abstrakt eller mindre målbar, når vi taler kultur og kunst. Men man kan godt måle på den opgave, museerne løser for staten, hvis først vi får den klart defineret.”

Læs hele artiklen i altinget.dk

05/08/2022