Støt åbent brev om copyright i EU

Senere på året vil EU-Kommissionen stille forslag om nye ophavsretsregler for at skabe ét fælles europæisk digitalt marked. NEMO, det europæiske museumsnetværk har tilsluttet sig et åbent brev til EU-Kommissionen, som Europeana står bag. Nils M. Jensen, ODM’s direktør, som netop er genvalgt til NEMO’s bestyrelse, opfordrer de danske museer til individuelt at skrive under, som nogle også allerede har gjort.

I brevet står bl.a. ”Vi, de underskrivende direktører for nogle af Europas førende museer, biblioteker og arkiver, ønsker at understrege, hvor afgørende det er at skabe forbedrede ophavsretsregler, der muliggør nemmere online adgang til større dele af Europas righoldige kulturarv. Et europæisk fælles digitalt marked kan kun blive en succes, hvis vilkårene på dette nøgleområde tilpasses”.

26/11/2015