Støt museumskolleger i Ukraine

Vi ved, at vores kolleger i Ukraine kæmper en hård kamp med stor personlig risiko for at beskytte Ukraines kulturarv midt i krigens rasen. Og museer i Danmark og andre steder i verden har mulighed for at hjælpe på forskellig vis.

• Fra “Centre to Rescue Ukraine’s Cultural Heritage” i Lviv, Ukraine, lyder en appel til internationale organisationer, museer og kulturinstitutioner om hjælp til udstyr og materialer, til håndtering og indpakning af genstande. Læs mere om, hvad der efterspørges, her: The Institute of Conservation.
  • Et frivilligt online-initiativ: Save Ukrainian Cultural Heritage fokuserer på at identificere og arkivere digitalt indhold og data fra udsatte ukrainske kulturarvsinstitutioner. De inviterer kulturarvsprofessionelle til at melde sig til initiativet.
  • Det Nordiske Museum i Sverige samler ind til det Det Nationale Museum for Ukrainsk Historie i Kyiv, se fundraiser
  • The Network of European Museum Organisations (Nemo) har opfordret alle museer, som er involveret I aktiviteter, der støtter Ukraine, om at dele deres arbejde og derved vise støtte og inspirere andre til at engagere sig: NEMO’s appel
  • Hos Artists at Risk kan institutioner melde sig til at hjælpe med midlertidigt husly for flygtede kunstnere og kulturarbejdere. Organisationen samler også penge ind til formålet. Se mere her

Flere relevante initiativer?

Skriv til dhr@dkmuseer.dk, hvis I har kendskab til flere måder at hjælpe på, som vi bør føje til listen.

17/03/2022