To kendte profiler hædres

Ny Carlsbergfondet uddelte 5. marts priser til blandt andre to kendte profiler i museumsverdenen.

Frank Birkebæk, leder af Roskilde Museum modtog Ny Carlsbergfondets Hæderslegat, som gives for en enestående og vedholdende indsats, der både har lokal, national og international betydning. Birkebæk hædres for at være uegennyttig, visionær, handlekraftig og målrettet at have arbejdet for museumssagen siden 1979. Forankret i en solid faglig grund sætter han formidling og publikum højt på museet og ved de mange andre initiativer, han iværksætter eller deltager i, skriver Ny Carlsbergfondet.

Anne Højer Petersen, museumsdirektør, modtog Ny Carlsbergfondets Museumsmandslegat. Det får hun for sit visionære og engagerede kunstfaglige virke i spidsen for Fuglsang Kunstmuseum. I de 18 år hun har siddet ved roret, har det udviklet sig til et af landets væsentligste, hvad angår museets kunsthistoriske forskning og de mange formidlings- og oplevelsestiltag, som inviterer et bredt publikum ind. Modigt og eksperimenterende sætter museet kunsten i spil f.eks. i forhold til musik, meteorologi, astronomi og litteratur, lyder det fra Ny Carlsbergfondet.

ODM ønsker begge legatmodtagere hjerteligt tillykke.

13/03/2015