Trængte museer råber vagt i gevær: Det løber ikke rundt

Sommerens besøgsrekorder redder langt fra alle. Det viser en undersøgelse blandt ODM’s medlemmer, som peger på stor økonomisk usikkerhed blandt mange museer. Hvert tredje museum har eller forudser afskedigelser og hvert sjette museum melder om snarlige likviditetsproblemer.

Nils M. Jensen, direktør i ODM, siger:

”En tredjedel af museerne angiver, at de klarer sig ok, mens en anden tredjedel angiver, at de er hårdt ramt, men klarer skærene med besparelser og hjælpepakker. Men for hvert sjette museum er situationen virkelig tilspidset, de oplever stort omsætningsfald, nogle har eller får snart likviditetsproblemer, og de angiver selv, at de får virkelig svært ved at få det til at løbe rundt. Blandt disse er nogle af de store, kulturbærende institutioner, som traditionelt er afhængig af udenlandske turister. Disse museer får brug for yderligere økonomisk hjælp.”

Hvert sjette museum: De eksisterende hjælpepakker er ikke nok

Undersøgelsen viser, at der er en meget stor spredning i museernes økonomiske situation, men at flertallet forventer tab set i forhold til 2019:

• 2 ud af 3 forventer en lavere omsætning i 2020 end i 2019 – og heraf halvdelen et markant tab på 21-50 %. Hvert sjette museum angiver et tab på mere end 41 %.
  • Hvert tredje museum forventer at gå ind i 2021 med en reduceret medarbejderstab, for de flestes vedkommende en reduktion på 5-10 %
  • Hvert sjette museum angiver, at de vil få brug for yderligere økonomisk hjælp end i de eksisterende hjælpepakker, hvis de skal have tingene til at løbe rundt

Undersøgelsen afspejler også, at museerne handler rettidigt på de økonomiske problemer, som man ser komme på mellemlang og lang sigt – fx ved allerede nu at reducere i medarbejderstaben og undlade projektansættelser.

Om undersøgelsen
ODM har efter sommerferien spurgt sine medlemmer, hvordan det egentlig gik denne sommer. Hvad med den halve entré? Havde den betydning? Hvordan endte sommerens besøgstal set i forhold til 2019? Hvordan ser museernes situation så ud nu? Og hvad er forventningen til den kommende tid?

Undersøgelsen har en svarrate på 59 %.

Hent undersøgelsens resultater her (åbner pdf)

Tidligere nyheder om emnet:
Andre nyheder og udmeldinger fra ODM om museer og corona

20/08/2020