Unges syn på museer er kortlagt af forskere

En stor undersøgelse om 13-23-åriges brug og opfattelse af museer viser bl.a., at 90 % synes ”man lærer noget på museer”, 61 % mener museer ”er spændende”, 45 % at ”det er sjovt at være på museum, 44 % oplever museet, som et sted man kan slappe af, og 26 % synes, at museer ”er kedelige”.

Det er et forskerteam på tre, med professor Kirsten Drotner i spidsen fra Det nationale forskningscenter DREAM, som 7. maj offentliggjorde rapporten ”Danske unges museums- og mediebrug: Temaer og tendenser” på Syddansk Universitet i Odense. Rapporten er en af de største om unges brug af museer og et supplement til Kulturstyrelsens årlige opgørelse om hele befolkningen samt turisters brug af danske museer. DREAM-undersøgelsen ser på udviklingen fra 2010 til 2014.

Blandt de unge siger 42 % at deres seneste museumsbesøg var med skole eller anden uddannelsesinstitution. Omkring 39 % svarede at sidst de var på museum var sammen med familien, mens 1 % kom med fritidsklub, foreninger eller arbejdet. 10 % svarede at de kom sammen med kæresten og 2 % var der helt alene, sidst de var på museum.

Se rapporten

08/05/2015