Fondsbevilling til historiske vandreture i 2023 skaber muligheder for museer

Historiske Vandringer 2023 har modtaget 2,445 mio. kr. i støtte fra Nordea-fonden. Det åbner muligheder for, at museer over hele Danmark kan indgå i projektet i samarbejde med Dansk Vandrelaug.

Projektet går ud på at udvikle vandreture, der formidler natur-, kunst- og kulturhistorie ude i naturen, der hvor historien er skabt. Projektet ledes og organiseres af Dansk Vandrelaug (DVL) i samarbejde med Nationalmuseet og Danmarks Naturhistoriske Museer. Forventningen er at udbyde omkring 1.000 historiske vandreture i 2023 med op til 20.000 deltagere. Turene skal gennemføres af frivillige turledere fra Dansk Vandrelaug.

45 af turene skal gennemføres med en særlig historisk vinkel. Disse kaldes F-ture. F står for faglig tyngde, formidling og forankring. F-turene afsluttes med udformning af et formidlingsprodukt, fx et undervisningsforløb, en folder eller en podcast. Disse laves i samarbejde mellem det lokalhistoriske museum og DVL’s lokalafdeling. F-turene forankres på det medvirkende museum.

Med bevillingen fra Nordea-fonden kan lokalhistoriske museer få en økonomisk håndsrækning på op til 40.000 kr. til turudvikling og produktion af formidlingsproduktet.

Torsdag d. 8. december 2022 kl. 14.00 – 15.30 afholder Dansk Vandrelaug – Historiske Vandringer 2023 et webinar for museer, som er interesserede i projektet. Her kan I høre, hvordan I kommer i kontakt med DVL-afdelinger i jeres geografiske område, og hvordan I søger økonomisk støtte til formidlingsprodukterne.

Skriv til Dorrit Christensen, som er tovholder for projektet, christensendorrit@gmail.com, hvis I er interesseret i at deltage.

Læs mere om projektet her:https://dvl.dk/historiske-vandringer-2023/

29/11/2022