Museer lancerer samarbejde med Dansk Vandrelaug

Et nyt projekt vil kaste forstærket lys på gode historier, der knytter sig til landskabet i Danmark. Projektet har titlen ”Historiske Vandringer” og skal udvikle vandreture, der formidler natur- og kulturhistorie ude i naturen.

Projektet ledes og organiseres af Dansk Vandrelaug, Nationalmuseet og Danmarks Naturhistoriske Museer.

Vi forventer at der vil blive udbudt omkring 1.000 historiske vandreture i 2023 med op til 20.000 deltagere. Turene gennemføres af frivillige turledere fra Dansk Vandrelaug.

Turlederne bliver klædt på til opgaven via en række webinars med inspiration til historisk indhold og kildesøgning. Samtidig opfordrer vi turlederne til at søge viden og sparring hos lokalhistoriske museer i deres geografiske område. Vi håber, I vil tage godt imod dem.

En mindre del af vandreturene – cirka 45 – suppleres med et tilhørende formidlingsprodukt, fx et undervisningsforløb, en folder eller en podcast. Disse laves i samarbejde mellem lokalhistoriske museer og de frivillige turledere. Vi har sendt en ansøgning til Nordea-fonden, og får vi positivt svar, kan lokalhistoriske museer få en økonomisk håndsrækning på op til 40.000 kr. til formidlingsprodukterne.

En række lokalhistoriske museer har allerede vist interesse, og der er plads til flere. Kontakt os, hvis du vil vide mere om projektet. Gerne inden 15. september. Vi kan bl.a. hjælpe med at formidle kontakt til frivillige turledere i jeres geografiske område.

Kontaktpersoner:

Gitte Engholm, projektleder, Nationalmuseet, gitte.engholm@natmus.dk, mobil 4120 6050.

Asbjørn Holm, museumsformidler, Gram Lergrav, asho@msj.dk, mobil 5116 4870.

02/09/2022