Open call for udstillinger i Bibliotekssalen, Rundetaarn

Rundetaarn er en unik historisk og arkitektonisk seværdighed, en af Danmarks bedst besøgte turistattraktioner og et levende vartegn for København. Nu annonceres for første gang et open call for ansøgninger om en udstillingsperiode i 2024.

Den 900 kvm store Bibliotekssal halvvejs oppe i tårnet er et unikt rum for skiftende udstillinger, og har siden 1987 huset mere end 270 danske og internationale udstillinger i centrum af København. Rundetaarn har fornyet sine udstillingsbetingelser og for første gang inviterer Rundetaarn nu kunstnere, designere, arkitekter, formidlere og forskere inden for historie, naturvidenskab og humaniora, tværfaglige samarbejder, udstillingsgrupper o.a. til at søge om en udstillingsperiode.

Ud over at være Europas ældste observatorium er Rundetaarn i dag også et kulturelt mødested for historie, kirke, naturvidenskab, musik og kunst. Rundetaarn ønsker derfor at skabe et varieret udstillingsprogram med høj kvalitet gennem året. Rundetaarn tager gerne imod ansøgninger fra udstillere, grupper og samarbejder på tværs af forskellige medier, genrer og formater.

Rundetaarn ønsker desuden, at udstillingerne ledsages af supplerende aktiviteter (fx performances, foredrag, koncerter, artist talks eller børneprogram). Udstiller skal derfor være indstillet på at skabe en udstilling med et tilhørende program i samarbejde med Rundetaarn.

Mere information

Ansøgere kan se mere information om OPEN CALL, udstillingsbetingelser og grundplan af Bibliotekssalen på Rundetaarns hjemmeside for kommende udstillere. Ansøgningsfrist for udstillinger i 2024 er den 1. december 2022, hvorefter Rundetaarns bestyrelse vil behandle ansøgningerne og fordele pladserne.

Ansøgningen inkl. materiale sendes samlet som en PDF til direktør Jeanette Bursche, jb@rundetaarn.dk.
For yderligere oplysninger, kontakt programchef Ditte Marie Lund – dml@rundetaarn.dk

28/06/2022