Pressemeddelse: Claus Hagedorn-Olsen 30 års jubilæum på Horsens Kunstmuseum

Fredag den 1. august 2014 kan Horsens Kunstmuseums chef Claus Hagedorn-Olsen, fejre 30 års jubilæum på Horsens Kunstmuseum. Herved kan han se tilbage på 30 betydningsfulde år, der i den grad må siges at have været og stadigvæk er med til at forme Horsens kulturelle kapital. Derudover kan han evaluerer på et kunstmuseum, der bare bliver ved og ved med at vokse.

1984 ET KUNSTMUSEUM BLOMSTRER OP

Claus Hagedorn-Olsen kom til Horsens i 1984 efter blandt andet med en ansættelse som museumsinspektør ved det daværende Aarhus Kunstmuseum, nu ARoS. Som nytiltrådt museumschef var hans første opgave sammen med Horsens Kommunes Kulturudvalg at udforme den indsamlingspolitik, der ligger til grund for det kunstmuseum vi kender i dag. En indsamlingspolitik, hvor den danske kunst efter 1980 er i fokus, og hvor der lægges vægt på den eksperimenterende og udfordrende kunst. Derfor kan Horsens Kunstmuseum i dag præsentere en samling, der har fulgt med helt fremme, på de forreste rækker, når man ser på samtidskunstens udvikling, fra 1980érne og frem. Det betyder at museet den dag i dag huser værker af kunstnere som: Michael Kvium, Erik A. Frandsen, Christian Lemmerz, Bjørn Nørgaard, Asger Jorn, Nina Sten-Knudsen, Martin Erik Andersen, Cathrine Raben Davidsen, Tal R, Troels Wörsel, Jiri Georg Dokoupil, Emil Westman Hertz, Nikoline Liv Andersen, plus mange flere. Horsens Kunstmuseum kan som kunstmuseum fejre 30 års jubilæum mandag den 17. november 2014.

ET MUSEUM DER VOKSER OG VOKSER

Claus Hagedorn-Olsen har siden Horsens Kunstmuseums åbning i november 1984 været involveret i flere store udvidelser af museet, den senest i 2006. Og udvidelserne har alle været kærkomne i betragtning af, at Claus Hagedorn-Olsen gennem sine 30 år som museumschef har føjet mere end 70 nyere danske og internationale kunstnere til museets samlinger. Og museet fortsætter med at vokse. Dette markerede museet i starten af juli måned med åbningen af årets sommerudstilling ’Donationer’, der netop viser Claus Hagedorn-Olsens unikke evner til at se helt rigtigt! Det er i udstillingsåret 2013/2014 lykkeds Claus Hagedorn-Olsen og resten af Horsens Kunstmuseum, at erhverve værkdonationer for et tocifret millionbeløb, hvilket i høj grad må siges at være med til at styrke museets samling. I den helt unikke strøm af donationer ses blandt andet værker af Erik A. Frandsen, Jiri Georg Dokoupil og Asger Jorn. De mange donationer er kommet til takket være Ny Carlsbergfondet, Kulturstyrelsen, Inge og Asker Larsens Fond til støtte af almennyttige formål og Erichsens Kunstfond.

EN GAVE FOR HORSENS KUNSTMUSEUM

Claus Hagedorn-Olsen arbejder med en unik forståelse af samtidskunsten og dens kunstnere, hvilket har været og er en stor gave – ikke kun for Horsens Kunstmuseum og Horsensianerne men for det danske museumslandskab i det hele taget! Claus Hagedorn-Olsen har med sit store arbejde skabt et fantastisk fundament for Horsens Kunstmuseum, der gør at museet den dag i dag sagtens kan måle sig med langt større museer og samlinger.

EN MUSEUMSCHEF MED STOR PASSION

I sin tid som museumschef har Claus Hagedorn-Olsen bestredet forskellige tillidshverv indenfor museumsverdenen, heriblandt bestyrelsesposter i Foreningen af Danske Kunstmuseer og Dansk Museums Index, poster som næstformand i det nu nedlagte Center for Dansk Billedkunst samt Museumsrådet i Vejle Amt, en plads i Statens Kunstfonds Musealudvalg og senest en plads i Kulturstyrelsens Kunstfaglige Råd, Konsulent ved Urban Media Space Aarhus og Konsulent for Palsgaard Fondet.

For yderligere information kontakt museumsinspektør Julie Horne Møller på tlf. 76 29 23 81 eller mail: jhmo@horsens.dk

29/07/2014