9 ud af 10 museer står på spring for at genåbne – men regeringen tøver

Museer danner ikke alene rammer om kulturelle oplevelser og fællesskaber. Museer er også naturoplevelser og udendørs aktiviteter og tilbyder masser af læringsforløb til bl.a. skoleelever. Derfor giver det rigtig god mening at lade museerne begynde en gradvis og sikker genåbning (se huskeliste) hurtigst muligt.

Fra regeringen er meldingen, at museerne foreløbig forbliver tvangslukkede frem til den 10. maj.

Her er 5 gode grunde til, hvorfor museerne skal have mulighed for at åbne igen den 11. maj:

• 9 ud af 10 museer melder sig klar (se mere nedenfor)
  • Det er sikkert: museerne har allerede systemer til at regulere og håndtere publikumsadgang, så gæster kan færdes sikkert, både inde og ude
  • Mange museer, ikke alene frilandsmuseerne, har store udendørsarealer med god plads
  • Det er lærerigt – og skolerne efterspørger allerede museernes læringsaktiviteter (det også en god måde at sprede eleverne på)
  • Det giver danskerne mulighed for at komme uden for hjemmet og få tiltrængte oplevelser

Museerne står på spring og har masser af idéer
Vi spurgte den 14. april vores medlemsmuseer, hvornår de er klar til at genåbne – og om de havde gode idéer til dette. Hele 70 % har svaret. Tak for det! Resultatet er klart: Museerne står på spring for at åbne.

Desuden er der masser af gode idéer til, hvordan åbningen kan ske. Blandt andet:

– ”Take away”-pakker til skoleelever og udendørs undervisningsforløb
– Omvisning i store udendørsarealer og vandringer i kulturlandskabet
– Indretning af museumsrum og sale til at guide og vejlede gæsterne sikkert og med behørig afstand
– Udvidelse af åbningstider og anvendelse af bookingsystem med timeslots

Genåbning er ikke en tilbagevenden til det vante
Genåbningen fordrer desuden en række sikkerhedsforanstaltninger, der skal iagttages, og forholdsregler, der skal overvejes. Det er opsamlet her i en huskeliste til sikker genåbning, som vi har fået gode input til fra museerne.

Det hele viser, at museerne er klar over, at en genåbning ikke er en tilbagevenden til tiden før nedlukningen. Der er tale om en begrænset og gradvis genåbning, og mange af tiltagene vil skulle fortsætte i både uger og måneder fremover. Især begrænsningen af antallet af besøgende betyder også, at de enkelte institutioner tæller på knapper for at se, hvad der er økonomisk forsvarligt. For en åbning er også en omkostning.

Men det generelle billede er klart: De danske museer står på spring for igen at tilbyde både læringsaktiviteter og oplevelser til danske kulturforbrugere, naturelskere og skoleelever. Nu venter vi bare på politikerne.

Tidligere nyheder om samme emne

17/04/2020