Coronapas indføres igen på museer

Pr. fredag den 12. november (træder i kraft natten til fredag) skal museer igen tjekke coronapas. Det fremgår af udmeldinger fra såvel Stats- som Kulturministeriet. I hvilket omfang står til gengæld endnu ikke soleklart – der udestår en række konkrete udmøntninger, som vi arbejder på højtryk for at få klarhed over.

Formuleringen er, at krav om coronapas træder i kraft ved 200 indendørs gæster og 2000 udendørs gæster.

Det giver anledning til mange spørgsmål, først og fremmest om det gælder alle almindelige besøgende eller alene ved arrangementer. Signalet fra Kulturministeriet har hidtil været, at det gælder alle gæster. Andre spørgsmål omhandler, hvordan museer med flere bygninger skal fortolke reglerne.

Vær opmærksom på, at coronasmitte.dk pr. dags dato (9. nov.) ikke er opdateret. Siden opdateres først, når alle ressortministre har forelagt indstillinger fra d. 8. november for Epidemiudvalget.
Opdatering 11. november: coronasmitte.dk er nu opdateret med et overblik.

Det vi ved nu

Til DR siger Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen:

Også på museer, teatre, biografer og spillesteder, hvor der er plads til flere end 200 gæster, skal der fremvises coronapas sammen med billetten.
"Ellers skal du på forhånd definere, at du ikke vil lukke flere end 200 ind, og det er jo sjældent man ved det, når man åbner døren, siger kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen. "Hvis man har flere end 200 billetter til salg til for eksempel en biografforestilling, så skal man tjekke coronapas, også selvom man kun sælger 80, siger hun." Medmindre man kan garantere, at man ikke lukker flere end 200 mennesker ind, skal man altså som kulturinstitution tjekke coronapas.

Vi har desuden i en melding fra Kulturministeriet modtaget foreløbig information om forventet implementering af coronapas. Vi har endnu ikke modtaget formelle retningslinjer.

I meldingen lyder, at "På museer, videnspædagogiske aktivitetscentre, zoologiske anlæg mv. vil det være afgørende, hvor mange der tillades adgang til den pågældende institution på samme tid. Det vil sige, at hvis der tillades adgang for 200 eller flere besøgende ind på fx et museum på samme tid, vil der skulle gælde krav om coronapas."

Vi samler allle informationer og opdaterer løbende her: Covid-19: Restriktioner og retningslinjer for museer

Tidligere nyheder om emnet:
Andre nyheder og udmeldinger fra ODM om museer og corona

10/11/2021