Coronavirus: Ja, museer er tvangslukkede

Mange museer har spurgt ODM, om museerne kan betragtes som tvangslukkede. Det har nemlig afgørende betydning i forhold til hjælpepakken vedr. kompensation for faste omkostninger.

Museerne havde svært ved at få svar fra embedsværket, og de etablerede hotlines mente faktisk ikke, at museer var tvangslukkede, ”fordi museer ikke specifikt var nævnt” i regeringens udmelding.

Kulturordfører Zenia Stampe (R) har derfor på blandt andet ODM's foranledning spurgt Kulturministeriet direkte, hvordan museernes de facto lukning skal forstås. Svaret er klart: Museerne er lukket med tvang.

På virksomhedsguiden.dk står følgende:
”Hvis din virksomhed i en periode har haft forbud mod at holde åbent, og ikke har haft en omsætning i hele perioden, kan du dog få kompensation for alle din virksomheds faste omkostninger i perioden, hvor du ikke har kunnet holde åbent.”

Læs mere om kompensation for faste omkostninger og de øvrige hjælpepakker

14/04/2020