Finanslov 2023 understreger behov for museumsreform

Regeringen har netop fremlagt sit udspil til Finanslov 2023. Det er glædeligt, men kortsigtet, at det er lykkedes at finde midler til at fortsætte en række særbevillinger, som ellers stod til at løbe ud for bl.a. Karen Blixen Museet, Fregatten Jylland, Rudersdals Museums Vedbækfundene og Dansk Jødisk Museum. Hertil kommer fortsættelse af bevillinger, som er forudsat finansiering via udlodningsmidler, til fire museer.

Denne uddeling af ”frimærkebevillinger” til enkeltmuseer i en afgrænset periode, kan næppe kaldes en generel styrkelse af kulturarven og er ikke holdbar i længden.

Claus K. Jensen, forperson for ODM, siger:

”Om få år løber aftalerne jo ud igen og skaber på ny usikkerhed. Det understreger behovet for en museumsreform, vi skal tænke museernes økonomi på en anden måde. I første omgang skal vi tale kulturarv, museernes stigende samfundsansvar og andre opgaver – ikke enkeltinstitutioners økonomi. Derefter kan man så begynde at skære kagen ud efter fagligt baserede og gennemskuelige kriterier. Og her vil det efter min bedste overbevisning vise sig, at man er nødt til at gøre kagen større. Mit håb er, at de kortsigtede ”frimærkebevillinger” i næste års finanslov vil være erstattet af en bæredygtig museumsøkonomi.”

Regeringen indkalder nu Folketingets øvrige partier til forhandlinger om Finanslov 2023.

Læs hele regeringens finanslovsudspil her (pdf)

Se faktaark om midler til modtagere, hvis hidtidige bevillinger er helt/delvist udløbet (pdf)

ODM’s ønsker til museumsreform (webnyhed)

23/03/2023