Genåbning af museer ligger lige til højrebenet

Ved pressemødet den 14. april lagde Mette Frederiksen op til, at der er plads til at åbne mere end først antaget.  At genåbne landets museer er oplagt – det er både enkelt og sikkert.

Museerne kan genåbne sikkert og forsvarligt – også for de tilbagevendte skoleelever
Museerne har allerede procedurer og systemer på plads, som kan håndtere publikumsadgang, så både gæster og personale trygt kan færdes.

Ud over inspirerende udstillinger og væsentlige og efterspurgte kulturelle oplevelser, kan museerne tilbyde danskerne tiltrængte oplevelser i både byrum, i naturen og i landskabet i øvrigt. Det hele under forsvarlige forhold.

Mange museer vil også igen kunne være væsentlige læringssteder og tilbyde aktiviteter til skolebørn. Det kan helt aktuelt medvirke til at sprede eleverne, når skoler og børnehaver åbner. Skolerne efterspørger allerede denne mulighed.

Flemming Just, formand for ODM og direktør for Sydvestjyske Museer: Vi er klar

”Vi er vant til at håndtere tilstrømning af publikum, og de enkelte museer vil med billet- og adgangssystemer kunne regulere antallet af gæster, så vi hele tiden overholder myndighedernes retningslinjer. Vi hører også allerede fra museerne, at de får henvendelser fra skoler, som gerne vil benytte museernes tilbud, nu hvor børnene er tilbage i skole. Så ja, vi vil meget gerne igen tilbyde danskerne, både børn og voksne, adgang til museernes skatkammer af kultur, viden og oplevelser. En genåbning af de danske museer kan gøres enkelt og sikkert og ligger efter min mening lige til højrebenet.”

Ud over den regulerede adgang har museerne gode muligheder for at sikre, at både gæster og personale kan færdes uden risiko. Museerne kan, i lighed med fx supermarkeder, sætte plexiglas ved billetsalg o.l., sørge for afstandsmarkeringer i gulvet, hvor der forventes kødannelser, via fx pile eller streger i gulvet føre publikum én vej gennem udstillinger og selvfølgelig sørge for opsætning af spritstandere og grundig rengøring.

Derudover er der en hel række tiltag, som de enkelte museer kan anvende for at sikre gæsterne en god og sikker oplevelse, fx udarbejdelse af en særlig guide (folder) til gæsterne med vejledning, tidsmæssig begrænsning af museumsbesøget, genåbning af udendørsarealer, hvor der er god plads, m.m.

Læs mere i andre medier

Tidligere nyheder om dette emne

15/04/2020