Ingen politiker kan være i tvivl om, at museerne lider

Siden genåbningen den 21. april har museerne kæmpet hårdt for at få gæster ind ad dørene igen. Men en kombination af restriktioner, testbøvl og manglende turister har gjort det mere end svært.

I maj kunne ODM berette fra en Epinion-undersøgelse, som pegede på coronapasset som en væsentlig barriere for kultursultne borgere, og en undersøgelse blandt ODM’s medlemsmuseer viste, at næsten hvert andet museum i nogen eller høj grad oplevede at måtte afvise borgere pga. manglende coronapas.  Stort set alle museer oplevede, at deres spontane gæster udeblev, og to ud af tre museer kunne berette om manglende børnefamilier og grupper. En opfølgende måling i juni viser et stort set uændret mønster.

Besøgstallene er da heller ikke til at tage fejl af: tre ud af fire museer havde i maj besøgstal på 50 % eller derunder. Den opfølgende temperaturmåling i juni var ikke mere opløftende: to ud af tre museer lå i slutningen af juni fortsat på 50 % eller derunder af de normale besøgstal. Begge undersøgelser viser også, at enkelte museer, især de mest turisttunge, var helt nede under 10 % af normalen i maj og juni.

Sommerpakken, der blev væk

ODM har i længere tid, både selv og sammen med andre af kulturlivets aktører, argumenteret for en gentagelse af sidste års støtte til halv entré i sommerferien på bl.a. museumsbilletter – som en måde at stimulere efterspørgslen på. Det var for mange museer stærkt medvirkende til, at de klarede 2020 med skindet på næsen, trods corona. Men opbakningen fra kulturlivet – og fra museumsverdenen – var ikke helt entydig, og det blev bemærket på Christiansborg. Idéen faldt, og museerne stod tilbage med en række aktivitetspuljer, som ikke har den store effekt, når det, man mangler, er gæster.

En mildt sagt svær sæson venter

Ved indgangen til det, som for mange museer er den absolutte højsæson – og altså her, pengene skal tjenes – ser sommersæsonen mildt sagt vanskelig ud. Gæsterne udebliver, kompensationsmulighederne er stærkt begrænsede, og trods spørgsmål fra flere sider i Folketingssalen og henvendelser til Erhvervs- og Kulturministeren, er det ikke lykkedes at formå politikerne til at tage sagen omkring coronapas på museer op til overvejelse igen. Der skal ikke vises coronapas på biblioteker, men museer slipper først 1. august – efter sæsonen stort set er slut. Trods det, at netop museer og biblioteker gang på gang er fremhævet som steder med meget lav risiko. Det har hidtil heller ikke været muligt at komme igennem med i det mindste at forlænge kulturens nødpulje, som udløber 30. juni – også trods spørgsmål fra flere kulturordførere.

Vi håber, at sæsonen viser sig bedre end frygtet. At de ferierende borgere og turister alligevel, trods solskin og coronapas, vender tilbage til de danske museer, som står klar med åbne arme og fantastiske kunst-, kultur- og naturoplevelser. Og så appellerer vi til, at både lokal- og landspolitikere har øje for museernes situation. Lige nu ser det svært ud.

Læs mere – mediedækning

Museernes situation har i de seneste måneder trukket mange overskrifter.
Her er et lille udpluk.

Tidligere nyheder om emnet:
Andre nyheder og udmeldinger fra ODM om museer og corona

29/06/2021