Konservatorer indsamler værnemidler – sådan bidrager du

Nordisk Konservatorforbund Danmark (NKF-dk) opforder alle danske museer og konservatorer til at donere værnemidler. Det sker på baggrund af de seneste ugers historier i medierne om, at værnemidler ved tilsyn og pasning af COVID19 patienter snart kommer til at mangle på de danske hospitaler. NKF-dk ved, at museums- og konserveringsbranchen ligger inde med bl.a. åndedrætsværn, handsker, sikkerhedsbriller m.m. Dette er nogle af de allervigtigste værnemidler for de hospitalsansatte. Senere kan ethanol og sikkerhedsdragter også blive en mangelvare.

Koordineret med Lægemiddelstyrelsen

Inspireret af museer i udlandet, der har doneret udstyr til COVID19 indsats, tog formand for NKF-dk Camilla Jul Bastholm (foto) i sidste uge kontakt til Lægemiddelstyrelsen om muligheden for donationer fra danske museer, konservatorer og konserveringscentre.

Lægemiddelstyrelsen har nu bedt NKF-dk om at skaffe et overblik over mulige donationer fra museums- og konserveringsbranchen. At sende oplysningerne som en samlet branche, frem for at enkeltstående kontakter med donationer, vil altså aflaste Lægemiddelstyrelsens pressede arbejdssituation.

Aftalen med Lægemiddelstyrelsen er, at NKF-dk indsamler oplysninger om, hvor mange værnemidler museums- og konserveringsbranchen vil donere, og hvor de befinder sig. De tal leverer NKF-dk ind til Lægemiddelstyrelsens nyoprettede logistikcenter, der koordinerer, hvordan selve donationen skal foregå. Det vil du få nærmere besked om i en senere mail, hvis du tilmelder dig indsamlingen.

Sådan bidrager du

Hvis du vil bidrage, er det eneste du skal gøre nu, at følge denne vejledning:

– Åben NKF-dk's online skema

– Optæl hvor meget du/I har på lager og vil donere (OBS: Gælder uåbnet emballage eller åbne pakker med dele enkeltvis emballeret). Kolonnerne viser det, Lægemiddelstyrelsen mangler. Vi ved, at flere af disse ting ikke er på lager i vores branche.

– Udfyld alle felter i skemaet og luk det igen (skemaet gemmer automatisk, så længe du er online).

– Afvent, at du bliver kontaktet.

Spørgsmål? Kontakt NKF-dk

Foto øverst viser formand for NKF-dk, Camilla Jul Bastholm, på skimmelinspektion

Tidligere nyheder om dette emne

25/03/2020