MiD’s Formidlerpris 2019 går til Forstadsmuseets højhushistorier

Museumsformidlerprisen uddeles af foreningen Museumsformidlere i Danmark (MiD), som ønsker at bringe de bedste museumsformidlingsprojekter frem i lyset. MiD’s Formidlerpris gives til et særligt inspirerende og vellykket museumsformidlingsprojekt, og vinderen er i år:

Forstadsmuseets formidlingsprojekt: "Historier i højhuset"

Indenfor få år skal fem af Brøndby Strands 12 ikoniske højhuse rives ned pga. miljøgiften PCB, og et stykke Danmarkshistorie fra 1960erne er på vej væk. For at formidle deres historie, rykkede Forstadsmuseet midlertidigt ind i et af højhusene, og i samarbejde med boligselskaber, boligsociale indsatser, Europæisk Etnologi (KU) og beboere blev der sat fokus på den materielle og immaterielle kulturarv; højhusenes historie, arkitektur, kultur og de levede liv.

Pop-up-udstillinger, skoleforløb, åben-lejlighed, faglige oplæg, rundvisninger m.m. gav publikum mulighed for at opleve et ”privat” stykke danmarkshistorie på vej væk, og beboerne fik mulighed for at fortælle deres historie og sige farvel og tak. Dertil kom særarrangementer i lejlighedens intime rammer med kunstneren Martin Bigum, politikeren Mattias Tesfaye og Outlandish-sangeren Isam B, der hver især fortalte om deres opvækst i og forhold til Brøndby Strand.

”Åbner op for en ukendt verden og flytter fordomme”
Juryen fra MiD begrunder valget af netop dette projekt med, at det åbner op for en ukendt verden, flytter fordomme og faktisk laver museumsformidling uden et museum, idet det flytter formidlingen til netop det sted, det omhandler: Højhusene på Brøndby Strand.

Juryen kalder projektet nyskabende, fordi det formidler politiske strømninger og sidestiller hr. og fru. Danmark med kulturelle kendisser. Fordi det rusker op i vores fordomme – og for dem, der bor i højhusene: Styrker den lokale identitet. Projektet er også særligt relevant, fordi det peger på, at der er brug for at forstå, hvordan vi er forskellige – og at museer er med til at pege på et fællesskab, som netop dette projekt gør. Og så formidler de en kulturarv, der er både historisk og her-og-nu.

De to runners-up: Nuuk og Vendsyssel Kunstmuseum
Nomineret til prisen var også de to projekter: ”Levende kunst” fra Nuuk Kunstmuseum og ”Alkymistens Laboratorium” fra Vendsyssel Kunstmuseum.

I alt havde museumsformidlere fra hele landet indstillet 12 formidlingsprojekter til prisen.

Om Museumsformidlerprisen:
Museumsformidlerprisen er indstiftet for at bringe de bedste formidlingsprojekter frem i lyset. Mange inspirerende og vellykkede formidlingsprojekter – store som små – rundt om i landet foregår desværre uden særlig offentlig bevågenhed.

Prisen uddeles en gang om året på Organisationen Danske Museers (ODM) formidlingsseminar til det mest vedrørende, relevante og nytænkende formidlingsprojekt i forhold til indhold, arbejdsmetode, målgruppe eller samarbejdspartnere. Det kan være et omfattende og langsigtet projekt eller tiltag, eller det kan være mindre i omfang med kort og intensiv varighed.

Prisen er en formidlingsfaglig anerkendelse, der skal motivere og inspirere landets museumsformidlere.

MiD (Museumsformidlere i Danmark):
MiD er en landsdækkende forening, hvis formål er at styrke, udvikle og synliggøre arbejdet med museumsformidling – herunder udstillinger og undervisning ved danske museer og lignende kulturinstitutioner.

02/03/2020