Museer omfattet af genåbningen af de generelle hjælpepakker

Med aftale om genåbning af de generelle kompensationsordninger  får alle virksomheder og kulturinstitutioner, herunder museer, igen mulighed for at søge hjælp til en del af de faste omkostninger.

Ordningerne kan søges af alle erhvervs- og kulturinstitutioner, som oplever en omsætningsnedgang på minimum 30 % på grund af corona i perioden 1. december 2021 – 28. februar 2022. Ordningen omfatter både de institutioner, som skal søge under Erhvervsstyrelsen (institutioner med under 50 % offentlig finansiering) og dem, som skal søge under Slots- og Kulturstyrelsen (institutioner med 50 % eller derover i offentlig finansiering).

I aftaleteksten hedder det, at:

"Aftalepartierne er enige om, at de generelle ordninger for faste omkostninger og faste omkostninger light skal gælde til den 28. februar 2022 med et krav til omsætningsnedgang på mindst 30 pct. gældende fra den 1. december 2021. Ordningen kan søges af alle virksomheder mv., herunder kulturinstitutioner og kommunale institutioner mv., som oplever en omsætningsnedgang på mindst 30 pct., der skyldes corona."

Kulturinstitutioner med mindst 45 % omsætningsnedgang på grund af corona kan desuden fortsat søge kompensation til de faste omkostninger under Erhvervsstyrelsen, og nu også under Slots- og Kulturstyrelsen,  for perioden 1. juli – 31. december 2021.

Opdatering 20. december: Det bliver også muligt for museer at søge  midlertidig lønkompensation.

Vi opdaterer løbende med information, så snart vi kender udmøntningen i bekendtgørelser mv.

Få ODM's overblik her

Tidligere nyheder om emnet:
Andre nyheder og udmeldinger fra ODM om museer og corona

09/12/2021