Museer ser ud til at åbne igen på søndag: ”Ingen museumsdirektør ønsker lukkede døre”

Efter fire ugers lukning forlyder det nu, at museer og store dele af kulturlivet i øvrigt står til igen at kunne slå dørene op for publikum.

Ifølge DR og andre medier lyder indstillingen fra Epidemikommissionen til politikerne nemlig, at museer fra og med på søndag den 16. januar kan åbne med krav om coronapas og mundbind/visir. En åbning med så kort varsel og i øvrigt med restriktioner kan dog gøre det vanskeligt for nogle, især museer med høj egenindtjening, at åbne økonomisk forsvarligt. Derfor er muligheden for økonomisk støtte afgørende i den kommende tid. Men i dag fylder glæden mest.

Nils M. Jensen, direktør i ODM:
”Museer er til for borgerne, og ingen museumsdirektør ønsker lukkede døre. Så i dag er en god dag! Vi ved dog også, at gæsternes tilbagevenden kan være noget langsom, ikke mindst, når der fortsat er restriktioner. Og det rammer især museer, som primært er baseret på egen indtjening. Så vi må midt i jublen fastholde politikernes opmærksomhed på, at der fortsat vil være behov for økonomisk støtte. Men hvor vi dog glæder os til, at museer igen kan summe af liv.”

Bemærk: Det er op til Folketingets Epidemiudvalg på baggrund af indstillingen fra Epidemikommissionen at beslutte, hvilke restriktioner der skal indføres, videreføres eller fjernes. Indstillingen er således ikke vedtaget endnu. Udvalget forventes at mødes senere i dag.

Vi opdaterer ODM’s overblik over retningslinjer og restriktioner, når udvalget har truffet beslutning, og vi kender konditionerne.

Tidligere nyheder om emnet:
Andre nyheder og udmeldinger fra ODM om museer og corona

12/01/2022