Nye restriktioner: Mundbind på caféer, aflyste julefrokoster og hjemmearbejde

De nyeste restriktioner, som træder i kraft fredag den 10. december, omfatter for museernes vedkommende ikke begrænsning på antal gæster, men rammer primært koncert- og spillesteder. Der bliver således et max på 50, når det gælder indendørs koncerter, scenekunstforestillinger, forevisninger, storskærmsarrangementer og lignende med stående tilskuere eller publikummer. Det vil være tilladt at kombinere stående og siddende publikummer, så der eksempelvis er 50 stående publikummer og et antal siddende publikummer.

Den konkrete udmøntning i bekendtgørelse og retningslinjer er dog endnu ikke tilgængelige, og det er derfor på nuværende tidspunkt ikke helt afklaret, i hvilket omfang konkrete aktiviteter på museerne eventuelt kan blive berørt.

Opdatering 10. december: Museumsomvisninger er ifølge oplysning fra Kulturministeriet ikke omfattet af forsamlingsforbuddet.

Nye restriktioner af relevans for museerne – og forløbig gældende frem til 7. januar 2022:

• Mundbind bliver et krav for gæster på indendørs serveringssteder, dvs. også fx museumscaféen (gælder ikke, når gæsterne sidder ned)
  • Der må max være 50 stående publikummer/tilskuere til stede samtidig i lokalet ved indendørs arrangementer
  • Myndighederne opfordrer til at aflyse alle sociale arrangementer på arbejdspladsen, herunder julefrokoster
  • Myndighederne opfordrer til hjemmearbejde i det omfang, det er muligt
  • Myndighederne opfordrer til så vidt muligt at afholde møder, seminarer mv. virtuelt

I øvrigt forlænges de allerede indførte restriktioner til 7. januar 2022.

Få overblikket her

Tidligere nyheder om emnet:
Andre nyheder og udmeldinger fra ODM om museer og corona

09/12/2021