Pas på tyven!

Erfaringer fra Sverige viser, at sommeren er en kedelig højsæson for tyveri af kulturgenstande på bl.a. museer og i kirker. ODM’s søsterorganisation i Sverige, Riksförbundet Sveriges Museer lavede sidste år en opgørelse, der viste, at de fleste tyverier af kulturgenstande skete i august og september.

Kulturgenstandene omsættes på et globalt illegalt marked, hvor det ofte er svært at spore genstandene og bringe dem tilbage. ODM’s formand Frank A. Rasmussen har tidligere til pressen udtalt, at det selvfølgelig gælder om, at museerne garderer sig så godt som muligt mod tyveri, og at det sker uden at det går ud over formidlingen. Museer må ikke blive Fort Knox, hvor alt låses inde. Man kan hos ODM søge rådgivning om sikring og sikkerhed for museumsgenstande og få kursus i hjælp til at udarbejde et samlingsberedskab. Tjek også ODM’s vejledning til museer om indbrud og tyveri.

ODM-vejledning om indbrud og tyveri på museet

14/04/2016