Moms og afgifter på museer

Er du i tvivl, om dit museum har ret til momsfradrag? Og ved du, hvilke aktiviteter på museet er momspligtige? På dette kursus bliver du ajourført med de sidste nye regler og den praksis, som anvendes på museerne inden for moms og afgifter.

På kurset får du viden om, hvordan moms og afgifter håndteres på et museum, og vi gennemgår vigtige områder, der vedrører både muligheder for optimering og faldgruber. Vi gennemgår bl.a., hvordan man kan opnå større momsfradrag og større godtgørelse af el- og vandafgifter og faldgruber, hvor museerne risikerer at betale for lidt i moms.

Undervisningen inddrager bl.a. praktiske eksempler fra deltagernes egne museer.

Indholdet af kurset svarer overordnet set til indholdet af de moms- og afgiftskurser, som ODM tidligere har udbudt.

Udbytte

På kurset får du viden om:
  • Momssystemets funktion på museer
  • Betydningen af arten af museernes indtægter og museernes måde at indrette sig på, herunder mulighederne for momsfradrag af udgifter til udstillinger og bygninger
  • Køb og salg til/fra udlandet
  • Momskompensationsordningen

Målgruppe

Museumsansatte, der arbejder med moms og afgifter, der gerne vil opdateres på de seneste regler.

Underviser

Advokat Elsebeth Hjortshøj Rasmussen har mange års erfaring med rådgivning og førelse af sager inden for moms- og afgiftsområdet og har arbejdet med moms og afgifter i tidligere ansættelser hos skatte-forvaltningen, PwC, Bech-Bruun Advokatfirma og Hulgaard Advokater.

Dato:

23. jan. 2024

Sted:

Vartov, Farvergade 27 D, København

Målgruppe:

Underviser:

Elsebeth Hjortshøj Rasmussen

Tilmeldingsfrist:

12/01/2024

Priser:

DKK 2.150 inkl. frokost (ODM-medlem)
DKK 3.225 inkl. frokost (ikke-medlemmer)

Der gives 10% rabat til medlemmer ved tilmelding af mindst to fra samme museum/institution.