Fælles temadag om kultur og turisme den 18. september: Partnerskaber bag kulturturismen
Et stærkere samarbejde mellem museer, destinationsselskaber og turismeaktører kan løfte turistens oplevelse. Deltag i temadagen om kulturturisme onsdag den 18. september 2024 på Kunstmuseum Brandts i Odense.
Museumsbesøget er ofte en del af turistens ferieplan. Ferieplanen involverer også mange andre turistaktører – campingpladsen, strandparken, isbutikken, restauranten og bryggeriet. Og så skal turisten finde vej og fragtes.
Faktisk kan et museumsbesøg være betinget mere af ferie-logistikken end ønske og interesse, og museers turismerettede besøgsøkonomi er derfor ofte afhængig af mange andre aktører. Alligevel anskuer mange deres turismetilbud isoleret ud fra deres egne matrikler, og ikke ud fra turistens “ferie-flow”.
På denne temadag bliver vi klogere på, hvordan museer, destinationsselskaber og andre turistaktører kan indgå i partnerskaber for bedre at imødekomme turisternes behov.
Programmet giver inspiration, gode eksempler og mulighed for fælles drøftelser af udfordringer og muligheder i nye partnerskaber ud fra to temaer:
- Fællesskab om værtskabet
Hvordan forskellige aktører anvender hinandens ressourcer og faciliteter for at løfte turistens oplevelse af et område.
- Samarbejde om oplevelsesprodukter og nye fortællinger
Hvordan forskellige aktører anvender hinandens kompetencer til at skabe ny viden, bedre oplevelser og skarpere fortællinger for turisten – og ny og bedre økonomi.
Temadagen er målrettet destinationsselskaber og de museumsmedarbejdere, der har direkte betydning for turistproduktet – fx markedsføringsansvarlige, formidlere, kommercielle medarbejdere og museumschefer.
Seminaret er organiseret af udvalget for turisme og oplevelsesøkonomi under Organisationen Danske Museer (ODM) i samarbejde med Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme og Danske Destinationer.