Epidemikommissionen: Kulturen bør lukke igen – også museer

Museer skal, ligesom store dele af kulturen i øvrigt, igen lukke dørene. Sådan lød det for kort tid siden, da regeringen fremlagde Epidemikommissionens indstilling. Bemærk: Indstillingen skal vedtages af Epidemiudvalget, før den træder i kraft.

Bliver det til tvangslukning, er det afgørende, at det følges af tilstrækkelig kompensation.

Nils M. Jensen, direktør i ODM, siger:

"Vi undres over, at man vælger at holde fx barer åbne – og samtidig lukker kulturlivet. Det sagt, så anerkender vi nødvendigheden af i den nuværende voldsomme smittesituation at lukke dele af samfundet ned – og altså desværre også museer og andre dele af kulturen. Hvis indstillingen vedtages, at det afgørende, at vi kompenseres tilstrækkeligt for omkostninger forårsaget af lukningen, så de værste økonomiske konsekvenser afbødes – og at fastholde politisk fokus på det nu endnu større behov for genopretning af museer og øvrigt kulturliv, når samfundet igen åbner op."

Vi afventer Epidemiudvalgets beslutning i forhold til, hvilke krav der bliver vedtaget, hvornår de træder i kraft og hvor længe – vi opdaterer løbende overblikket vedrørende museernes situation her:

Tidligere nyheder om emnet:
Andre nyheder og udmeldinger fra ODM om museer og corona

17/12/2021