Museer lukker fra søndag den 19. december

Museer skal, ligesom store dele af kulturen i øvrigt, igen lukke dørene. Det er nu vedtaget i Epidemiudvalget, som altså vælger at følge Epidemikommissionens indstilling, melder DR

Museer lukkes fra søndag den 19. december kl. 8. Det har tidligere været fremme, at nedlukningen vil gælde til 17. januar, vi afventer bekræftelse på dette. Det er nu afgørende, at tvangslukningen følges af tilstrækkelig kompensation.

Nils M. Jensen, direktør i ODM, siger:

"Vi undres over, at man vælger at holde fx barer åbne – og samtidig lukker kulturlivet. Det sagt, så anerkender vi nødvendigheden af i den nuværende voldsomme smittesituation at lukke dele af samfundet ned – og altså desværre også museer og andre dele af kulturen. Hvis indstillingen vedtages, at det afgørende, at vi kompenseres tilstrækkeligt for omkostninger forårsaget af lukningen, så de værste økonomiske konsekvenser afbødes – og at fastholde politisk fokus på det nu endnu større behov for genopretning af museer og øvrigt kulturliv, når samfundet igen åbner op."

De nye restriktioner er endnu ikke udmøntet i bekendtgørelser mv., men vi opdaterer løbende overblikket vedrørende museernes situation her:

Tidligere nyheder om emnet:
Andre nyheder og udmeldinger fra ODM om museer og corona

17/12/2021