Museer presses af energikrisen

Energikrise og stigende priser rammer nogle museer hårdt. Museum Sønderjylland har i den forgangne uge måttet lukke tre udstillingssteder og afskedige 11 medarbejdere som direkte følge af voldsomt stigende elregninger.

Forperson for ODM, Claus K. Jensen, fortæller i den forbindelse til Kulturmonitor (27.10.2022), at ODM i længere tid har været i dialog med Axel Johnsen, direktør i Museum Sønderjylland:

“Vi prøver hele tiden at se, hvordan vi kan hjælpe ham, og hvordan vi kan sætte fokus på det her. Vi har råbt op om problematikken og talt så højt, vi kan, men vi har også prioriteret at undersøge hele museumslandskabet for at finde ud af, hvor stort problemet er. Det gør også, at vi har noget validt at komme med til politikerne”.

Ikke blot lokalt problem

ODM har således for nylig lavet en rundspørge blandt vores medlemmer, som peger på, at op mod halvdelen af museerne allerede nu slås med markant større elregninger end forventet. At ikke alle museer er så hårdt ramt som Museum Sønderjylland skyldes blandt andet, at nogle museer har fastprisaftaler, som holder udgifterne i ro. Men det betyder også, at i det øjeblik, de aftaler udløber, kan flere museer blive ramt. Samtidig er der nogle museer – om end ikke flertallet – som bruger gas eller olie til opvarmning, og for disse museer vil presset blive endnu større.

Claus K. Jensen siger endvidere til Kulturmonitor, at det er stort set umuligt at trænge igennem til politikerne lige nu:

“Det er i hvert fald svært. Meget svært. Samtidig kan man dog glæde sig over, ar der er rigtig mange politikere, der udtrykker en interesse for kulturen, og som gør det klart, at de gerne vil gøre noget ved den”.

Kan vise sig værre end coronapandemien

Energikrisen kommer oven på flere år med corona, og museer er i forvejen institutioner uden stor egenkapital, der kan trækkes på. Der er ikke rigtig noget fedt at tære på, og den håndsrækning, der indtil nu er kommet – indefrysningsordningen med tilbagebetalingsrente på 4 % – er blot en dyr udskydelse af problemerne. Uden udsigt til, at det skulle blive lettere at betale senere, med renters rente.

Museerne har desuden en særlig udfordring, fordi man har bevaringsansvar for kulturarven. Det betyder, at museer ikke ”bare” kan skrue ned for varmen, kunst og kulturgenstande kræver særlige klimatiske forhold for at sikre optimale bevaringsforhold. Risikoen ved ikke-optimal klimatisering er skimmelsvamp og mug i kulturarven, og det gælder både i magasiner og i udstillingslokaler.

Første opgave på en ny kulturministers bord

Den økonomiske, negative effekt kan vise sig at blive værre for museerne end coronapandemien, fordi der under corona – efterhånden – kom kompensationsordninger, som var med til at holde hånden under virksomheder og institutioner, ikke mindst for at sikre arbejdspladser. Det er ikke tilfældet nu. ODM bakker derfor i regi af Dansk Kulturliv op om udsagnet: energikrisen og konsekvenserne for kulturlivet må være første opgave på en ny kulturministers bord.

28/10/2022