Grøn omstilling for museumsledere

Hvordan forankrer du arbejdet med den grønne omstilling bredt i museumsorganisationen?

Det kan virke uoverskueligt at gøre hele organisationen og alle aktiviteter ’grønne’. Men I kan rykke jer mærkbart, hvis I lægger en plan for hele museet og får alle til at arbejde mod et fælles mål. På dette kursus bliver du som leder klædt på til at arbejde strategisk og målrettet med dit museums grønne omstilling.

Indhold og form

På kurset får du inspiration til, hvordan I med enkle forandringer kan komme langt i jeres omstillingsproces, og hvordan I får alle museets medarbejdere med i en fælles indsats på tværs af museets afdelinger og funktioner.

Kurset veksler mellem oplæg fra underviser, gæsteundervisere og workshops. Du får mulighed for at arbejde med din egen case og stille skarpt på , hvordan I kan tilrettelægge jeres grønne omstillingsproces på lige netop dit museum. Der vil også blive tid til erfaringsudveksling mellem deltagerne.

På kurset får du:
  • Inspiration til enkle forandringer, der kan kickstarte museets grønne omstillingsproces.
  • Redskaber til at motivere medarbejdere eller kolleger, så I arbejder mod et fælles mål for grøn omstilling.
  • Værktøjer til at udarbejde en strategi og handleplan for museets grønne omstilling.
  • Overblik over hvordan I kommer på tværs af museets mange afdelinger eller funktioner i jeres omstillingsproces.
  • Netværk og inspiration fra andre museer, der arbejder med grøn omstilling.

Målgruppe

Kurset henvender sig til museumsledere og andre museumsansatte med ansvar for den strategiske og organisatoriske proces ifm. museets grønne omstilling. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt kurset er relevant for dig, er du velkommen til at kontakte projektleder Birgitte Kehler Holst på tlf. 4055 0430.

Undervisere

Kurset faciliteres af Birgitte Kehler Holst, Jenser Hansen og Frederik Larsen. Birgitte er projektleder på Museernes Grønne Akademi. Jesper Hansen er museumsdirektør på Museum Svendborg og vil bl.a. dele ud af sine erfaringer med bæredygtighedsarbejde fra Odense By´s Museer. Frederik Larsen er CEO i konsulentvirksomheden In Futurum, som arbejder med bæredygtighed i den kulturelle sektor. Hertil kommer enkelte kortere gæsteoplæg, bl.a. vil Mikal Holt, sekretariatsleder i Green Key hos Horesta, fortælle om certificeringen Green Attraction.

En del af Museernes Grønne Akademi

Museernes Grønne Akademi har til formål at bidrage til museernes grønne omstilling med viden og kompetenceudvikling. På akademiets kurser får du inspiration og konkrete redskaber til at arbejde med dit museums grønne omstilling, både når det gælder bevaring, udstillinger, bygninger og generel drift og ledelse.

Læs mere om Museernes Grønne Akademi her.

Dato:

04. okt. 2023

Sted:

ARoS, Aarhus

Målgruppe:

Museumsledere og andre museumsansatte med ansvar for den strategiske og organisatoriske proces ifm. museets grønne omstilling.

Underviser:

Jesper Hansen og Birgitte Kehler Holst

Tilmeldingsfrist:

28/09/2023

Priser:

DKK 1.700 inkl. frokost (ODM-medlem)
DKK 2.150 inkl. frokost (ikke-medlemmer)

Der gives 10% rabat til medlemmer ved tilmelding af mindst to fra samme museum/institution.