Webinar: Museets CO2-regnskab – kom godt fra start

Hvor meget CO2 udleder dit museum? Hvilke aktiviteter stammer udledningerne fra, og hvor er det muligt at reducere? På dette webinar bliver du klædt på til at komme i gang med at lave en CO2-beregning for dit museum ved hjælp af Klimakompasset.

Temaer og udbytte

På kurset introduceres du til, hvordan du kommer i gang med at indtaste oplysninger i Klimakompasset. Du får også et generelt indblik i klimaregnskaber og forskellige typer af drivhusgasudledninger. Følgende temaer berøres:

• Introduktion til GHG-protokollen (international standard for rapportering og måling af drivhusgasser)
  • Gennemgang af hvordan du opretter erhvervs-MIT-ID (nødvendigt for at komme i gang med Klimakompasset)
  • Introduktion til Klimakompasset
  • Gennemgang af data, som er nødvendige for museets CO2-kortlægning

Hvorfor lave et CO2-regnskab?

Et CO2-regnskab kan hjælpe dig med, at:

• Kortlægge museets drivhusgasudledninger
  • Identificere udledningernes oprindelse
  • Danne grundlag for prioritering af indsatsområder og fastsættelse af reduktionsmål
  • Øge museets transparens og troværdighed overfor omverdenen

Målgruppe

Kurset henvender sig til museumsansatte med interesse for klimaregnskaber og bæredygtighedsarbejde. Det kræver ingen særlige forudsætninger indenfor grøn omstilling, økonomistyring eller klimaregnskaber at deltage i webinaret.

Undervisere

Lene Normann er bæredygtigheds- og udstillingskoordinator på Trapholt og har de seneste år udarbejdet klimaregnskaber for museet og dets udstillinger. Rasmus Bahnsen er projektmedarbejder på Museernes Grønne Akademi og er bl.a. ansvarlig for ODM´s klimaregnskab.

Museernes Grønne Akademi

Museernes Grønne Akademi har til formål at bidrage til museernes grønne omstilling med viden og kompetenceudvikling. På akademiets kurser får du inspiration og konkrete redskaber til at arbejde med dit museums grønne omstilling, både når det gælder bevaring, udstillinger, bygninger og generel drift og ledelse.

Hold dig opdateret på webinarer i klimaregnskaber ved at tilmelde dig nyhedsbrevet ’grøn omstilling’ her.

Læs mere om Museernes Grønne Akademi her.

*Museernes Grønne Akademi har i samarbejde med aktører i museumsbranchen valgt at tage afsæt i Klimakompasset, som er et udbredt, brugervenligt og fleksibelt værktøj, der er tilpasset danske forhold, regler og standarder. Klimakompasset kræver ingen særlige tekniske færdigheder og kan tilpasses museernes individuelle behov. Link til Klimakompasset her.

Dato:

18. jan. 2024

Sted:

Webinar på zoom

Målgruppe:

Kurset henvender sig til museumsansatte med interesse for CO2-regnskaber.

Underviser:

Lene Normann Jensen og Rasmus Bahnsen

Tilmeldingsfrist:

12/01/2024

Priser:

DKK 350 (ODM-medlem)
DKK 525 (ikke-medlemmer)

Der gives 10% rabat ved tilmelding af mindst to fra samme museum/institution.