Efter uklar nødpulje til kulturen: Genåbning er nu mere afgørende end nogensinde

Det er vanskeligt for museer og andre kulturinstitutioner at passe ind i de generelle erhvervsrettede hjælpepakker. Den seneste nødpulje til kulturen er noget af et kludetæppe for at dække hullerne – og det er svært at se, hvor meget det reelt batter. En gradvis genåbning af museerne er nu endnu mere presserende.

Indtægtstab stadig det største problem – og løses ikke af nødpulje
I ODM har vi fra starten, sammen med andre af kulturens aktører, allerede i forbindelse med de første, erhvervsrettede hjælpepakker gjort opmærksom på, at museer og andre kulturinstitutioner falder uden for, fordi de har en helt anderledes økonomi – spændt ud mellem at være offentlig og privat med forskellige kombinationer af offentlige driftsskud, fondstilskud og egenindtægter. En økonomi, som er stærkt sæsonbetonet og afhængig af turisme – indtægterne skulle hentes netop nu og hen over sommeren.

I lørdags, den 18. april, kom så en såkaldt nødpulje målrettet kulturinstitutioner. Til stor kredit for de kulturordførere, som har holdt fanen højt og sparket døre ind til både Finans- og Kulturministeriet. Men aftalen er kompliceret, og indeholder en række problemstillinger. Fokus er på forhindre decideret fallit ved at kompensere visse udgifter, og aftalen indeholder desværre ingen direkte kompensation for indtægtstab – og mange museer bløder. En undersøgelse blandt vores medlemmer før påske viste, at museernes indtægtstab alene i perioden primo marts til primo juni forventedes at ligge på op mod 300 mio. kr.

Genåbning haster – og museer vil åbne i nye, corona-forsvarlige klæder
En åbning ligger lige til højrebenet – museer er vant til at håndtere publikum, har systemer til at kontrollere og regulere antallet af gæster, og mange har i øvrigt store udendørs arealer, som giver endnu mere plads for gæsterne at sprede sig på. En gradvis genåbning af landets museer vil ske i nye klæder, ikke blot på grund af sikkerhedsforanstaltninger, men også fordi museerne vil være nødt til at retænke tilbud – fx kan der ikke afholdes events og større arrangementer, antallet af gæster vil være mindre, måske skal der tænkes i nye formater for omvisninger osv. Museer vil selvfølgelig også, i lighed med supermarkeder, byggemarkeder o.l., som jo allerede har åbent, sørge for plexiglas ved skranken mellem medarbejdere og gæster, god skiltning, afstandslinjer, sprit og en hel række andre foranstaltninger.

9 ud af 10 museer melder sig klar til en forsvarlig, gradvis genåbning efter 10. maj. ODM's formand, Flemming Just, siger: "En gradvis genåbning vil langt fra give samme indtægtsniveau som ellers forventet, og det er omkostningstungt at åbne. Men museerne savner deres gæster, det giver en mulighed for igen at have et vist niveau af egenindtægt og at få hjemsendte medarbejdere tilbage i arbejdstøjet. Og så vil det give danskerne, ikke mindst de tilbagevendte skoleelever, mulighed for tiltrængte oplevelser og læring."

Derfor: Museerne bør åbne igen den 11. maj – det kan gøres forsvarligt og sikkert og vil give både museer og gæster et tiltrængt åndehul.

Radioindslag om genåbning (nyheden er opdateret med disse indslag den 5. maj):

Tidligere nyheder om samme emne

22/04/2020